Highway transportation is the most used type of transportation and logistics way of the 20th century. Today, the increasing need for transportation and logistics has caused a great interest in the number of vehicles in traffic. In this direction, automotive manufacturers continue their efforts to develop new designs and production methods in order to make vehicles safer, reduce the damage they cause to the environment, and increase their comfort. This article examines crash boxes within the scope of vehicle security systems. Multi-cell crash boxes, which are innovative crash box designs, are investigated for the effects of the cross-sectional area on energy dissipation performance. Within the scope of the study, four groups of crash boxes with circular, square, hexagonal, and octagonal outer sections with different inner and outer wall variations were designed. Then, the crash performances of the designed crash boxes were determined. As a result of the studies, the developed O6 model is the best crash performance as developed 23 model. The specific energy absorption(SEA) and energy absorpstion (EA)of the O6 model are 20.37 kJ/kg and 9.98 kj respectively. The results of the O6 are the best value compared with the other 23 designs developed in this research.
Karayolu taşımacılığı 20. yüzyılın en çok kullanılan ulaşım ve lojistik yoludur. Günümüzde artan ulaşım ve lojistik ihtiyacı, trafikteki araç sayısında büyük bir artışa neden olmuştur. Bu doğrultuda otomotiv üreticileri, araçları daha güvenli hale getirmek, çevreye verdikleri zararı azaltmak ve konforlarını artırmak amacıyla yeni tasarım ve üretim yöntemleri geliştirmek için çalışmalarını sürdürmektedir. Bu makalede araç güvenlik sistemleri kapsamında yer alan çarpışma kutuları incelenmiştir. Yenilikçi çarpışma kutusu tasarımları olan çok hücreli çarpışma kutuları, kesit alanının enerji yayılım performansı üzerindeki etkileri açısından incelenmiştir. Çalışma kapsamında, farklı iç ve dış duvar varyasyonları ile dairesel, kare, altıgen ve sekizgen dış kesitli dört grup çarpışma kutusu tasarlanmıştır. Daha sonra tasarlanan çarpışma kutularının çarpışma performansları belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonunda geliştirilen 24 farklı çarpışma kutusundan en iyi çarpışma performansına sahip yeni bir çok hücreli çarpışma kutusu geliştirilmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda O6 modelinin 20.37 kJ/kg ile diğer 23 tasarımdan daha iyi spesifik enerji sönümleme değerine sahip olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Automotive Safety Engineering, Automotive Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 38 Issue: 3 |