Bu çalışmada, betonarme taşıyıcı sistemlerdeki kirişlerin oluşturduğu ısı köprülerinin ısı transferi yapıları içten farklı şekillerde yalıtımlı balkon uzantılı ve sandviç yalıtımlı ara kat döşemeleri için sayısal olarak incelenmiştir. Bütün modeller için sıcaklık ve ısı akısı konturleri, 5 cm yalıtım kalınlığı için -30 oC, 0 oC ve 30 oC dış ortam sıcaklığı durumunda elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, bütün yapı modellerinde en fazla ısı transferi miktarının, kiriş bölgesinde olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte; sandviç yalıtımlı ara kat kirişli ısı köprüsünün kiriş dış yüzeyinde, -30 oC dış ortam sıcaklığında ısı transferi miktarının 0 oC' ye göre % 58 daha fazla olduğu belirlenmiştir. En uygun yalıtım modelinin bütün dış ortam sıcaklıklarında duvar yalıtımına ek olarak kiriş yüzeyinin de yalıtıldığı durum olduğu ve böylece ısı köprüsü etkisinin azaldığı sonucuna varılmıştır
In the present study, heat transfer structures were investigated numerically for thermal bridges formed by beams for balcony extension floors in different ways insulated from inside and with sandwich wall insulated normal story floors of reinforced concrete structure systems. Temperature and heat flux contours were obtained for all models with 5 cm insulation thickness in the cases of -30 oC, 0 oC and 30 oC outside environment temperatures. Results showed that high heat transfer rates were obtained in the region of thermal bridges for all building models. However according to 0 oC outside environment temperature, heat transfer rate was obtained to be high about 58 % at -30 oC on beam outside surface for normal story floors with sandwich insulated. The most appropriate insulation model was also beam surface insulation case in addition to wall insulation at every outside environment temperature and so it was obviously determined that effect of thermal bridge decreased
Other ID | JA33VS84UF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 26 Issue: 2 - Volume: 26 Issue: 2 |