Son yıllarda, ülkemizdeki en hızlı gelişen şehirlerden biri olan Gaziantep’teki inşaat faaliyetleri bu gelişmeye bağlı olarak artmaktadır. Gaziantep ve civarındaki zemin yapılarında en çok kullanılan malzemelerden biri kırmataş olarak bilinen ve bölgedeki ocaklarda üretilen kum örnekleridir. Bu nedenle, bu çalışmada kırmataş ve kırmataşın farklı malzemelerle etkileşiminin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, kırmataş- kil karışımlarının davranışları ve bölgede çevresel kaygılara neden olan atık lastik parçalarıyla karıştırılmış kırmataş karışımlarının davranışları araştırılmıştır. Çalışmada ödometre, direk kesme, geçirimlilik, kompaksiyon, ve CBR taşıma oranı testleri yapılmıştır. Ödometre deneyleri sonucunda, kil oranı ve atık lastik miktarı arttığında karışıma ait sıkışabilirlik değerlerinin arttığı gözlemlenmiştir. Direk kesme kutusu deneyleri ile hazırlanan karışımlardaki artan kil ve atık lastik miktarlarıyla, karışıma ait (i) içsel sürtünme açısı değerlerinde azalma, (ii) kohezyon değerlerinde ise artış görülmüştür. Kırmataş-kil karışımlarında elde edilen geçirimlilik katsayısı değerleri 9,5x10-8 ile 8x10-8 cm/s arasında değişirken, kırmataş-atık lastik karışımında ulaşılan geçirimlilik katsayısı değerleri 2,2 cm/s ile 0,9 cm/s arasında bulunmuştur. Kırmataş-kil karışımlarında uygulanan kompaksiyon deneyleri, kil oranı arttıkça (i) maksimum kuru birim hacim ağırlığında (γkuru maks) azalma, (ii) optimum su muhtevası (wopt) değerlerinde ise artış olduğunu göstermiştir. CBR deneyleri, artan atık lastik miktarıyla azalan değerler vermiştir
Kırmataş Kil Lastik kırpıntısı Ödometre Direk kesme Geçirimlilik Kompaksiyon CBR
Civil engineering works in Gaziantep City in Turkey and its vicinity have been significantly increasing over the last decade, as Gaziantep is a city growing very fast. The crushed sands quarried from its vicinity have been widely used for geotechnical engineering works in/around the city. For this reason,investigations of the behaviour of the crushed sands with various materials have received attention in this study. This paper presents a set of laboratory data for the crushed sand with clay at various mix ratios. In this paper, a laboratory study of the crushed sand and tire buffings mixtures with various mix ratios is also presented, because an increase in the number of waste tires results in an environmental problem in Gaziantep City. The tests conducted over this investigation are oedometer, direct shear, and permeability, compaction, and CBR tests. Oedometer tests performed on reconstituted clay- crushed sand mixtures indicate that the compressibility increases as the percentage of clay increases, and that the tire buffings additions to the sand enhance the compressibility of the mixture. In the direct shear tests, it is observed that (i) internal angle of friction decreases, (ii) cohesion increases as the clay content and the amount of tire buffings increases. The sands with clay at various mix ratios have hydraulic conductivity valued ranging from 9,5x10-8 to 8x10-8 cm/s, and from 2,5 cm/s to 0,9 cm/s at the sand with tire buffings. Compaction tests on the sand- clay mixtures indicate that (i) maximum dry unit weight (γdry max) decreases, (ii) optimum water content (wopt) increases as the clay content increases. The crushed sands with tire buffings were also tested for California Bearing Ratio (CBR) showed degradation in its value
Crushed sand Clay Tire buffings Oedometer Direct shear Permeability Compaction CBR
Diğer ID | JA33ZF27ZK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 28 Sayı: 2 |