In this study, importance level of complaints has been determined with examination of customer complaints in furniture industry. Customer complaints have been divided and classified in three main criteria as type of complaint; explanation of complaint and brand the complaint subject. Sub criteria, which affect main criteria, have been determined. Importance level of complaints, which are coming from customers, have been analysed with AHP and WRA with the consideration of sub and main criteria. Thus, importance level of customer complaints and their priorities have been specified. Results will help to companies, who are operating in furniture industry, to direct their studies about maximum customer satisfaction.
Bu çalışmada mobilya sektöründe yer alan müşteri şikayetleri incelenerek her bir şikayetin önem seviyesi belirlenmiştir. Müşteri şikayetleri şikayetin tipi, açıklaması ve şikayet konusu marka olmak üzere üç ana kritere göre sınıflandırılmıştır. Her bir ana kriterde etkisi olan alt kriterler belirlenmiştir. Müşteriden gelen şikayetlerin önem seviyeleri belirlenirken bu ana ve alt kriterler dikkate alınarak Analitik Hiyerarşi Prosesi ve Ağırlıklı Sıralama Analizi‟nden faydalanılmıştır. Böylece müşteri şikayetlerinin önem seviyesi ve dolayısıyla öncelik sırası belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar mobilya alanında faaliyet gösteren firmaların müşteri memnuniyetini maksimum seviyede sağlamak amacıyla yapılacak çalışmalara yön verecektir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 31 Issue: 2 |