Purpose: In the current work, we aimed to carry out a research on the evaluation of pharmacy technicians from the perspective of pharmacists in Eskişehir. Material and Methods: The pharmacists of this test were chosen by random sampling method and they were asked to answer the questionary. The data of this test was analysed with IBM SPSS Statistics 20 and Microsoft Excel programs in general and in subgroups, then those analysis were given in percentages and shown in graphs. Results: This survey revealed the expectation of pharmacists from their pharmacy technicians associated with their duties in the pharmacy and properties, education levels, professional experience, knowledge about medicines and pharmacy procedures. Conclusion: In this survey, similar results were obtained in general and in subgroups. Generally the most important part of pharmacy system for pharmacists is prescription and authorization system so they want pharmacy technicians to be most well-equipped in this field
Amaç: Bu çalışmada, Eskişehir’deki eczacıların bakış açısından eczane teknisyenlerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Metod: Bu çalışmanın eczacıları tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilmiştir ve kendilerinden konu ile ilgili soruları yanıtlamaları istenmiştir. Araştırma sonucu elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 20 ve Microsoft Excel programları ile genel olarak ve genel içerisinde gruplara göre analiz edilmiştir ve bu analizler yüzde oran olarak verilerek grafiklerle gösterilmiştir. Bulgular: Bu çalışma, eczacıların eczane teknisyenlerinden eczanedeki görevleri ve özellikleri, eğitim düzeyleri, tecrübeleri, ilaçlar ve eczane prosedürleri hakkındaki bilgileri ile ilgili beklentilerini ortaya koymuştur. Sonuç: Bu anket çalışmasında, genelde ve alt gruplarda benzer sonuçlar elde edilmiştir. Genellikle eczacılar için eczane sisteminin en önemli kısmı reçete ve provizyon sistemidir; bu yüzden eczane teknisyenlerinin en çok bu alanda donanımlı olmalarını istemektedirler.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | October 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |