Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim öğrencilerinde eğitim öncesi ve sonrası tüberküloz hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi

Year 2021, , 1369 - 1378, 30.12.2021
https://doi.org/10.17826/cumj.977474

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilere tüberkülozla ilgili verilen eğitimin sonuçlarının değerlendirilmesi ve bahsi geçen eğitimi alan öğrencilerde eğitim öncesi ve sonrası, çeşitli değişkenlere bağlı olarak bilgi düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmanın evrenini Adana ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir orta öğretim kurumunda öğrenim gören 700 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemi ise araştırmaya katılmaya gönüllü 600 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve tüberküloz bilgi formu kullanılmış, veriler 2017-2018 öğretim yılında elde edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan 600 öğrencinin %57,5’i kadın, %42,5’i erkektir. Öğrencilerin yaş ortalaması 16,45±1,08 yıldır. Öğrencilerin eğitim öncesi tüberküloz bilgi düzeyi yüzdeleri 10 ile 100 arasında değişmekte olup, ortalaması 59,31±15,61’dir. Eğitim sonrasında ise tüberküloz bilgi düzeyi yüzdeleri 70 ile 100 arasında değişmekte olup, ortalaması 95,30±7,35’tir. Eğitim sonrası tüberküloz bilgi düzeyi yüzde ortalaması, eğitim öncesinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin eğitim öncesine göre eğitim sonrasında ankette verilen tüm sorulara doğru cevap verme oranlarında görülen artışlar istatistiksel olarak anlamlı saptanmıştır.

Supporting Institution

Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi

Project Number

TSA-2017-9712

Thanks

Çalışmamı TSA-2017-9712 proje numarasıyla destekleyen Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimine teşekkür ederim.

References

  • 1- Demir M, Aslan E, Taylan M, Yılmaz S, Bucaktepe Erten PG, Aydeniz N, et al. Tıp fakültesi öğrencilerinin tüberküloz hastalığı hakkındaki bilgi düzeyleri. Dicle Med J. 2016;43(2):241-6.
  • 2- Global tuberculosis report 2020. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO ( Accessed on 04/01/2020).
  • 3- Baylan O. Çok ilaca dirençli tüberkülozdan sonra yaygın ilaca dirençli ve tüm ilaçlara dirençli tüberküloz formları: Eski hastalığın yeni yüzleri. Mikrobiyol Bul. 2011;45(1):181-95.
  • 4- Şimşek AÇ, Özkan S. Ankara ilinde yapılan aktif sürveyans uygulamasının tüberküloz hastalarının kayıt ve takibine katkısının değerlendirilmesi. Ankara Med J, 2019;(1):71‐82.
  • 5- Özpınar S, Taner Ş, Yıldırım G, Anar MC, Altıparmak O, Baydur H. Tüberküloz damgalanma ölçeği: geçerliliği ve güvenilirlik. Tuberk Toraks. 2015;63(3):192-8
  • 6- Dilek A. Socially stigmatizing disease from the perspective of public health: tuberculosis. Klinik Gelişim. 2007;20:86-90.
  • 7- Ayık S, Karasu I, Çil E, Mertoğlu A, Özsöz A. Hastaların tüberküloz hastalığı hakkında bilgi düzeyleri. İzmir Göğüs Hastanesi Dergisi. 2013;27(2):81-7.
  • 8- Değer V, İnanç Battaloğlu B, Çiftçi S. Knowlodge of tuberculosis among health higher school students. J Clin Anal Med. 2015;6(3):358-62.
  • 9- Kara F. Tüberküloz Tanı ve Tedavi Rehberi. Ankara, Sağlık Bakanlığı, 2019.
  • 10- Wolde D, Tadesse M, Abdella K, Abebe G, Ali S. Tuberculosis among Jimma University undergraduate students: First insight about the burden of tuberculosis in Ethiopia Universities-cross-sectional study. International Journal of Bacteriology. 2017; Article ID 9840670, 6 pages.
  • 11- Ma MJ, Yang Y, Wang HB, Zhu YF, Fang YQ, An XP, et al. Transmissibility of tuberculosis among school contacts: An outbreak investigation in a boarding middle school, China. Infection, Genetics and Evolution. 2015;32:148-55.
  • 12- Çiftçi F, Torun Ö, Bozkanat E, Açıkel CH, Başoğlu C, Kartaloğlu Z. Sağlık çalışanlarında tüberküloz bilgi düzeyi ve risk algılaması. Turk Thorac J. 2007;8(4):221-6.
  • 13- Polat Ş, Uçar Z, Denizci N, Tuna B, Çetin E, Geniş D. Bir üniversite hastanesindeki hemşirelerin tüberküloz hakkındaki bilgi düzeyi. Cumhuriyet Nurs J. 2017;6(1):18-25.
  • 14- Tolossa D, Medhin G, Legesse M. Community knowledge, attitude, and practices towards tuberculosis in Shinile town, Somali regional state, eastern Ethiopia: A cross-sectional study. BMC Public Healt. 2014;14(804):2-13.
  • 15- Gothankar JS. Tuberculosis awareness program and associated changes in knowledge levels of school students. Int J Prev Med. 2013;4:153-7.
  • 16- Dorji T, Tshering T, Wangdi K. Assessment of knowledge, attitude and practice on tuberculosis among teacher trainees of Samtse College of Education, Bhutan. PLoS ONE. 2020;15(11):e0241923.
  • 17- Organization WH. Use of high burden country lists for TB by WHO in the post-2015 era: Summary. 2020.
  • 18- Rana M, Sayem A, Karim R, Islam N, Islam R, Zaman TK, et al. Assessment of knowledge regarding tuberculosis among non-medical university students in Bangladesh: A cross-sectional study. BMC Public Health. 2015;15(716):2-7.
  • 19- Uchenna OU, Ngozi CJ. Assessment of tuberculosis-related knowledge, attitudes and practices in Enugu, South East Nigeria. Journal of infectious Diseases and Immunity. 2014;6(1):1-9.
  • 20- Adane K, Spigt M, Johanna L, Noortje D, Abera SF, Dinant GJ. Tuberculosis knowledge, attitudes, and practices among northern Ethiopian prisoners: Implications for TB control efforts. PloS one. 2017;12(3):e0174692.
  • 21- Pramanik D, Ghosh J. Knowledge and awareness of tuberculosis among pulmonary tuberculosis patients in a rural area of west Bengal. SAARC Journal of Tuberculosis, Lung Diseases and HIV/AIDS. 2015;12(2):13-9.
  • 22- Yılmaz Taşkın F, Tuna Gülen A, Çevik Y, Kılıçarslan N. Göğüs hastalıkları hastanesinde görev yapan hemşirelerin tüberküloza ilişkin bilgi düzeyleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2011;19(1):37-44.
  • 23- Çiftçi F, Işıldak İşler Y, Torun Ö. Tüberkülozlu asker hastalarda tüberküloz bilgi düzeyi, risk algılaması ve eğitimin bu sürece etkisi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2010;30(1):180-6.
  • 24- Dursun AB, Güler ZM, Aydın Ö, Güve FS, Yılmaz A, Sertkaya D. Tüberküloz hastalarında tüberküloz hakkında bilgi düzeyinin değerlendirilmesi. Solunum Hastalıkları Dergisi. 2005; 16(3):127-31.
  • 25- Enginyurt Ö, İşcanlı MD, Kılıç M, Çakır L, Öztürk EH, Depe Y, et al. Tüberküloz farkındalık değerlendirmesi. Klinik Tıp Aile Hekimliği Dergisi. 2016;8(6):25-35.
  • 26- Nyasulu P, Kambale S, Chirwa T, Umanah T, Singini I, Sikwese S, et al. Knowledge and perception about tuberculosis among children attending primary school in Ntcheu District, Malawi. Journal of Multidisciplinary Healthcare. 2016;9:121-31.
  • 27- Topbaş E, Bingöl G, Bulut S. Tüberküloz bilgi düzeyinin belirlenmesi: Sağlık yüksekokulu örneği. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2016;7:69-82.
  • 28- Demir C, Yıldız H, Yürektürk Ş. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bulaşıcı hastalıklar ile ilgili bilgi durumları. Van Tıp Derg. 2020;27(4):458-65.

Determining the knowledge levels of secondary education students on tuberculosis before and after training

Year 2021, , 1369 - 1378, 30.12.2021
https://doi.org/10.17826/cumj.977474

Abstract

Purpose: This study aims to evaluate the results of the training about tuberculosis given to secondary school students and to compare the knowledge levels of the students who received the aforementioned training before and after the training depending on various variables.
Materials and Methods: The universe of this descriptive study consists of 700 students studying in a secondary education institution affiliated with the Ministry of National Education in Adana. The sample, on the other hand, consisted of 600 students who are volunteered to participate in the study. Personal information form and tuberculosis information form are used as data collection tools in the study, and the data are obtained in the 2017-2018 academic year.
Results: While females constitute 57.5% of 600 students participating in the study, males constitute 42.5%. The average age of the students is 16.45±1.08 years. The percentages of the tuberculosis knowledge level of the students before the training vary between 10 and 100 and the average is 59.31±15.61. The percentages of the tuberculosis knowledge level of the students after the training vary between 70 and 100 and the average is 95.30±7.35. The average percentage of tuberculosis knowledge level after training was found statistically significantly higher than that of the pre-training level.
Conclusion: The increases in the correct answer to all questions in the questionnaire after the training compared to the pre-training level were found to be statistically significant.

Project Number

TSA-2017-9712

References

  • 1- Demir M, Aslan E, Taylan M, Yılmaz S, Bucaktepe Erten PG, Aydeniz N, et al. Tıp fakültesi öğrencilerinin tüberküloz hastalığı hakkındaki bilgi düzeyleri. Dicle Med J. 2016;43(2):241-6.
  • 2- Global tuberculosis report 2020. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO ( Accessed on 04/01/2020).
  • 3- Baylan O. Çok ilaca dirençli tüberkülozdan sonra yaygın ilaca dirençli ve tüm ilaçlara dirençli tüberküloz formları: Eski hastalığın yeni yüzleri. Mikrobiyol Bul. 2011;45(1):181-95.
  • 4- Şimşek AÇ, Özkan S. Ankara ilinde yapılan aktif sürveyans uygulamasının tüberküloz hastalarının kayıt ve takibine katkısının değerlendirilmesi. Ankara Med J, 2019;(1):71‐82.
  • 5- Özpınar S, Taner Ş, Yıldırım G, Anar MC, Altıparmak O, Baydur H. Tüberküloz damgalanma ölçeği: geçerliliği ve güvenilirlik. Tuberk Toraks. 2015;63(3):192-8
  • 6- Dilek A. Socially stigmatizing disease from the perspective of public health: tuberculosis. Klinik Gelişim. 2007;20:86-90.
  • 7- Ayık S, Karasu I, Çil E, Mertoğlu A, Özsöz A. Hastaların tüberküloz hastalığı hakkında bilgi düzeyleri. İzmir Göğüs Hastanesi Dergisi. 2013;27(2):81-7.
  • 8- Değer V, İnanç Battaloğlu B, Çiftçi S. Knowlodge of tuberculosis among health higher school students. J Clin Anal Med. 2015;6(3):358-62.
  • 9- Kara F. Tüberküloz Tanı ve Tedavi Rehberi. Ankara, Sağlık Bakanlığı, 2019.
  • 10- Wolde D, Tadesse M, Abdella K, Abebe G, Ali S. Tuberculosis among Jimma University undergraduate students: First insight about the burden of tuberculosis in Ethiopia Universities-cross-sectional study. International Journal of Bacteriology. 2017; Article ID 9840670, 6 pages.
  • 11- Ma MJ, Yang Y, Wang HB, Zhu YF, Fang YQ, An XP, et al. Transmissibility of tuberculosis among school contacts: An outbreak investigation in a boarding middle school, China. Infection, Genetics and Evolution. 2015;32:148-55.
  • 12- Çiftçi F, Torun Ö, Bozkanat E, Açıkel CH, Başoğlu C, Kartaloğlu Z. Sağlık çalışanlarında tüberküloz bilgi düzeyi ve risk algılaması. Turk Thorac J. 2007;8(4):221-6.
  • 13- Polat Ş, Uçar Z, Denizci N, Tuna B, Çetin E, Geniş D. Bir üniversite hastanesindeki hemşirelerin tüberküloz hakkındaki bilgi düzeyi. Cumhuriyet Nurs J. 2017;6(1):18-25.
  • 14- Tolossa D, Medhin G, Legesse M. Community knowledge, attitude, and practices towards tuberculosis in Shinile town, Somali regional state, eastern Ethiopia: A cross-sectional study. BMC Public Healt. 2014;14(804):2-13.
  • 15- Gothankar JS. Tuberculosis awareness program and associated changes in knowledge levels of school students. Int J Prev Med. 2013;4:153-7.
  • 16- Dorji T, Tshering T, Wangdi K. Assessment of knowledge, attitude and practice on tuberculosis among teacher trainees of Samtse College of Education, Bhutan. PLoS ONE. 2020;15(11):e0241923.
  • 17- Organization WH. Use of high burden country lists for TB by WHO in the post-2015 era: Summary. 2020.
  • 18- Rana M, Sayem A, Karim R, Islam N, Islam R, Zaman TK, et al. Assessment of knowledge regarding tuberculosis among non-medical university students in Bangladesh: A cross-sectional study. BMC Public Health. 2015;15(716):2-7.
  • 19- Uchenna OU, Ngozi CJ. Assessment of tuberculosis-related knowledge, attitudes and practices in Enugu, South East Nigeria. Journal of infectious Diseases and Immunity. 2014;6(1):1-9.
  • 20- Adane K, Spigt M, Johanna L, Noortje D, Abera SF, Dinant GJ. Tuberculosis knowledge, attitudes, and practices among northern Ethiopian prisoners: Implications for TB control efforts. PloS one. 2017;12(3):e0174692.
  • 21- Pramanik D, Ghosh J. Knowledge and awareness of tuberculosis among pulmonary tuberculosis patients in a rural area of west Bengal. SAARC Journal of Tuberculosis, Lung Diseases and HIV/AIDS. 2015;12(2):13-9.
  • 22- Yılmaz Taşkın F, Tuna Gülen A, Çevik Y, Kılıçarslan N. Göğüs hastalıkları hastanesinde görev yapan hemşirelerin tüberküloza ilişkin bilgi düzeyleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2011;19(1):37-44.
  • 23- Çiftçi F, Işıldak İşler Y, Torun Ö. Tüberkülozlu asker hastalarda tüberküloz bilgi düzeyi, risk algılaması ve eğitimin bu sürece etkisi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2010;30(1):180-6.
  • 24- Dursun AB, Güler ZM, Aydın Ö, Güve FS, Yılmaz A, Sertkaya D. Tüberküloz hastalarında tüberküloz hakkında bilgi düzeyinin değerlendirilmesi. Solunum Hastalıkları Dergisi. 2005; 16(3):127-31.
  • 25- Enginyurt Ö, İşcanlı MD, Kılıç M, Çakır L, Öztürk EH, Depe Y, et al. Tüberküloz farkındalık değerlendirmesi. Klinik Tıp Aile Hekimliği Dergisi. 2016;8(6):25-35.
  • 26- Nyasulu P, Kambale S, Chirwa T, Umanah T, Singini I, Sikwese S, et al. Knowledge and perception about tuberculosis among children attending primary school in Ntcheu District, Malawi. Journal of Multidisciplinary Healthcare. 2016;9:121-31.
  • 27- Topbaş E, Bingöl G, Bulut S. Tüberküloz bilgi düzeyinin belirlenmesi: Sağlık yüksekokulu örneği. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2016;7:69-82.
  • 28- Demir C, Yıldız H, Yürektürk Ş. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bulaşıcı hastalıklar ile ilgili bilgi durumları. Van Tıp Derg. 2020;27(4):458-65.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research
Authors

Pınar Etiz 0000-0002-7913-6722

Project Number TSA-2017-9712
Publication Date December 30, 2021
Acceptance Date August 30, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

MLA Etiz, Pınar. “Determining the Knowledge Levels of Secondary Education Students on Tuberculosis before and After Training”. Cukurova Medical Journal, vol. 46, no. 4, 2021, pp. 1369-78, doi:10.17826/cumj.977474.