Amaç: Çalışma lise öğrencisi ergenlerin ruhsal hastalıklara yönelik inanç ve sosyal mesafelerini etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Batıda bir ilin bir ilçesinde İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı dört lisesinde 2014-2015 öğretim yılının bahar yarıyılında gerçekleştirilen araştırmanın evrenini ilçede öğrenim gören 727 lise öğrenci, örneklemini ise 480 kişi oluşturmuştur. Araştırmada ilgili literatür bilgisi doğrultusunda oluşturulan anket formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği ve Sosyal Mesafe Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: %97,7’sinin ailesinde ruhsal hastalığı olan birinin olmadığı, %49’unun ruhsal hastalığı akli dengesi bozulmuşluk olarak tanımladığı bulunmuştur. Öğrencilerin Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği puan ortalamasının 54,17±16,56; Sosyal Mesafe Ölçeği puan ortalamasının ise 68,11±20,89 olduğu belirlenmiştir. Erkeklerde, daha önce ruhsal hastalıklara yönelik tedavi almamış olanlarda, ruhsal hastalığa sahip bireylerin toplumla iç içe olmaması gerektiğini düşünenlerde ve ruhsal hastalık deyince aklına ilk gelen tanımlamanın akli dengesini yitirmiş ve delilik olduğunu belirtenlerde ruhsal hastalıklara yönelik inancın daha olumsuz olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Daha önce ruhsal hastalıklara yönelik tedavi almamış ve ruhsal hastalığa sahip bireylerin toplumla iç içe olmaması gerektiğini düşünen öğrencilerde hem ruhsal hastalıklara yönelik olumsuz inancın hem de ruhsal hastalıklara yönelik sosyal mesafe koyma eğiliminin daha fazla olduğu bulunmuştur.
Purpose: This study was conducted as a descriptive one for the purpose of determining the factors affecting the beliefs and social distances of adolescent high school students for mental illnesses.
Materials and Methods: Research that conducted in the spring semester of the 2014-2015 academic year at four high schools of the District Directorate of National Education in a district in the West, the target population of the study consisted of 727 high school students and research sample consisted of 480 students. In the research, a questionnaire form which were prepared in accordance with the literature information, Beliefs Scale Toward Mental Illness and a Social Distance Scale were used.
Results: 97.7% of students had no mental illnesses in their families, 49% of them defined mental illness as mental disorder. The point average of Beliefs Scale Toward Mental Illness was 54.17 ± 16.56; the point average of Social Distance Scale was found to be 68.11 ± 20.89. Beliefs toward mental illness were found more negative in males, in those who did not have received treatment for mental illness before, those who think that individuals with mental illness should not be intertwined with the public and those who associate mental illness as losing mental balance and definition of madness.
Conclusion: Students who did not receive treatment for mental illnesses and who thought that individuals with mental illness should not be intertwined with the society, were found to have a higher tendency to both negative belief in mental illnesses and social distance to mental illnesses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Acceptance Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: 4 |