Amaç: Bu çalışmada, ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilere tüberkülozla ilgili verilen eğitimin sonuçlarının değerlendirilmesi ve bahsi geçen eğitimi alan öğrencilerde eğitim öncesi ve sonrası, çeşitli değişkenlere bağlı olarak bilgi düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmanın evrenini Adana ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir orta öğretim kurumunda öğrenim gören 700 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemi ise araştırmaya katılmaya gönüllü 600 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve tüberküloz bilgi formu kullanılmış, veriler 2017-2018 öğretim yılında elde edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan 600 öğrencinin %57,5’i kadın, %42,5’i erkektir. Öğrencilerin yaş ortalaması 16,45±1,08 yıldır. Öğrencilerin eğitim öncesi tüberküloz bilgi düzeyi yüzdeleri 10 ile 100 arasında değişmekte olup, ortalaması 59,31±15,61’dir. Eğitim sonrasında ise tüberküloz bilgi düzeyi yüzdeleri 70 ile 100 arasında değişmekte olup, ortalaması 95,30±7,35’tir. Eğitim sonrası tüberküloz bilgi düzeyi yüzde ortalaması, eğitim öncesinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin eğitim öncesine göre eğitim sonrasında ankette verilen tüm sorulara doğru cevap verme oranlarında görülen artışlar istatistiksel olarak anlamlı saptanmıştır.
Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi
TSA-2017-9712
Çalışmamı TSA-2017-9712 proje numarasıyla destekleyen Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimine teşekkür ederim.
Purpose: This study aims to evaluate the results of the training about tuberculosis given to secondary school students and to compare the knowledge levels of the students who received the aforementioned training before and after the training depending on various variables.
Materials and Methods: The universe of this descriptive study consists of 700 students studying in a secondary education institution affiliated with the Ministry of National Education in Adana. The sample, on the other hand, consisted of 600 students who are volunteered to participate in the study. Personal information form and tuberculosis information form are used as data collection tools in the study, and the data are obtained in the 2017-2018 academic year.
Results: While females constitute 57.5% of 600 students participating in the study, males constitute 42.5%. The average age of the students is 16.45±1.08 years. The percentages of the tuberculosis knowledge level of the students before the training vary between 10 and 100 and the average is 59.31±15.61. The percentages of the tuberculosis knowledge level of the students after the training vary between 70 and 100 and the average is 95.30±7.35. The average percentage of tuberculosis knowledge level after training was found statistically significantly higher than that of the pre-training level.
Conclusion: The increases in the correct answer to all questions in the questionnaire after the training compared to the pre-training level were found to be statistically significant.
TSA-2017-9712
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research |
Authors | |
Project Number | TSA-2017-9712 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Acceptance Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 46 Issue: 4 |