Research Article
BibTex RIS Cite

Gender and role as determining factors in patient satisfaction: An evaluation of healthcare services provided at a Medico-social health center

Year 2025, Volume: 50 Issue: 3, 721 - 731, 30.09.2025
https://doi.org/10.17826/cumj.1762199

Abstract

Purpose: This study aims to evaluate patient satisfaction among students and staff receiving healthcare at Çukurova University Medico-Social Health Center, as well as to assess their awareness of services, usage habits, problems encountered, and opinions regarding the adequacy of the services provided.
Materials and Methods: A total of 1.296 patients (996 students, 300 staff) between 2022 and 2024 were included in this study. Data were obtained via a 21-question survey. Additionally, data were collected through face-to-face interviews.
Results: Of the participants, 76.9% were students and 23.1% were staff. Female participants accounted for 62% of the total. The most utilized healthcare services were Authorized Family Medicine Services and Internal Medicine Outpatient Services. 97% of participants reported no difficulty accessing healthcare services. Statistically significant differences were observed between students and staff, and between male and female patients, in satisfaction with waiting times, physical conditions, staff courtesy, and service adequacy. Staff and male patients reported higher satisfaction. Recommendations included increasing outpatient service diversity and extending service hours.
Conclusion: The findings of this study indicate a high level of overall satisfaction with the services provided by the Çukurova University Medico-Social Health Center. Also, significant differences in satisfaction levels were observed among genders and between student and staff groups.

References

  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı - Sağlık hizmetlerinde etkinlik özel ihtisas komisyonu raporu. Ankara: DPT; 2001. http://ekutup.dpt.gov.tr/ (accessed Aug 2025).
  • Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. Resmi Gazete. 1984;18301.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2019/10 Sağlık hizmetleri sunucularının basamaklandırılması hakkında genelge. Available from: https://shgm.saglik.gov.tr/TR,55587/201910/ (accessed Aug 2025).
  • Sarı EB, Karaçoban T, Alvur TM. Kocaeli Üniversitesi öğrencilerinin mediko-sosyal merkezi hakkındaki bilgi ve memnuniyet düzeyleri. Turk J Fam Pract. 2020;24:107-16.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Yükseköğretim kurumları mediko-sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. http://www.mevzuat.gov.tr/ (accessed Aug 2025).
  • Carr-Hill AR. The measurement of patient satisfaction. J Public Health Med. 1992;14:236-49.
  • Berry LL, Zeithaml VA, Parasuraman A. Quality counts in services, too. Bus Horiz. 1985;51:29-37.
  • Kırılmaz H. Hasta memnuniyetini etkileyen faktörlerin sağlık hizmetlerinde performans yönetimi çerçevesinde incelenmesi: Poliklinik hastaları üzerine bir alan araştırması. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4:11-21.
  • Rudolph C. Bridging the gap: Factors affecting college students’ use of university health services (Honors thesis, Eastern Kentucky University). EKU ScholarWorks. https://encompass.eku.edu/honors_theses/1063.2024.
  • Nunez A. T. College health centers: An update on medical issues. Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care. 2024;54:101584.
  • Sapiri H, Yusof Z, Misiran M, Mahmuddin M. Students Satısfactıon Toward Unıversıty Health Center: Sem Approach. Journal of Computational Innovation and Analytics. 2022;1: 69–84.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Yükseköğretim Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2547&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 (accessed Aug 2025)
  • Çetinkaya F, Baykan Z, Naçar M. Yetişkinlerin aile hekimliği uygulaması ile ilgili düşünceleri ve aile hekimlerine başvuru durumu. TSK Kor Hek. 2013;12:417-25.
  • Söylemez H, Koplay M, Sak ME, Cıngu AK. The effect of urinary system ultrasound on patient satisfaction in urology outpatient practice. Dicle Med J. 2009;36:110-16.
  • Vaizoğlu AS, Beyhun E, Çakmak F, Doğan S, Eren Ş, Kırıkkanat S, et al. Bir üniversitenin iki sağlık merkezine başvuranların memnuniyet durumlarının belirlenmesi. TSK Kor Hek Bül. 2005;4:25-37.
  • Özer A, Çakıl E. Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetini etkileyen faktörler. Tıp Araştırmaları Derg. 2007;5(3):140-3.
  • Draper M, Cohen P, Buchan H. Seeking consumer views: What use are results of hospital patient satisfaction surveys? Int J Qual Health Care 2001;13:463-8.
  • Andaleeb SS, Siddiqui N, Khandakar S. Patient satisfaction with health services in Bangladesh. Health Policy Plan. 2007;22:263-73.
  • Gökkaya D, İzgüden D, Erdem R. Şehir hastanesinde hasta memnuniyeti araştırması: Isparta ili örneği. Süleyman Demirel Üniv Vizyoner Derg 2018;9:136-48.
  • Ayaz H, Soykan A. Toplam kalite yönetimi ve sağlık sektörü. Turkiye Klin J Psychiatry. 2002;3:19-26.
  • Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti. C Ü Hemşirelik YO Derg. 2001;5:69-74.
  • National Center for Health Statistics. [Internet] Available from: http://www.cdc.gov/nchs/
  • Uçman Tuncer Ö, Kundakçı M, Öngel K. First step health care utilities on a medical school based health center in the West Mediterranean region of Turkey. Tepecik Eğit Hast Derg 2014;24:173-7.
  • Tezcan D, Yücel MH, Ünal UB, Edirne T. Üçüncü basamak sağlık kuruluşunda hasta memnuniyeti. Pamukkale Med J. 2014;7:57-62.
  • İh K. Düzce Üniversitesi öğrencilerinin mediko-sosyal gereksinimleri, bilgi ve yararlanma düzeylerinin belirlenmesi. Konuralp Med J. 2009;1:7-15.
  • Nesanır N, İlhan Ö, Dallıoğlu S, Manisalı B, Erdoğan A, Başyurt HU, et al. Manisa’da bir gecekondu bölgesinde sağlık hizmeti kullanımı ve etkileyen faktörler. Sağlık ve Toplum. 2005;15:18-24.
  • Pala T, Ergin S. İnönü Sağlık Ocağı bölgesinde hizmet alan kesimin hoşnutluk ve beklentileri. Sağlık ve Toplum. 1999;9:3-8.
  • Edirne T, Kuşaslan Avcı D, Atmaca B. Van ilinde birinci basamakta hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türk Aile Hek Derg. 2009;13:137-47.
  • Erdem R, Rahman S, Avcı L, Demirel B, Köseoğlu S, Fırat G, et al. Hasta memnuniyetinin hasta bağlılığı üzerine etkisi. Erciyes Üniv İİBF Derg. 2008;31:95-110.
  • Liu C. H, Stevens C, Wong SHM, Yasui M, Chen JA. The prevalence and predictors of mental health diagnoses and suicide among U.S. college students: Implications for addressing disparities in service use. Depression and Anxiety. 2019;36:8–17.
  • Turner JC, Keller A. College Health Surveillance Network: Epidemiology and Health Care Utilization of College Students at US 4-Year Universities. Journal of American College Health. 2015; 63:530–8.
  • Thi PLN, Briançon S, Empereur F, Guillemin F. Factors determining inpatient satisfaction with care. Soc Sci Med. 2002;54:493-504.
  • Mergen H, Öngel K, Mergen EB. Is medical check-up useful for physician among new university students during enrolling time to university? Eur J Gen Med. 2009;6:10-4.
  • Ekerbiçer HÇ, Çelik M, Şaşmaz S. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi mediko-sosyal polikliniklerinde saptanan dermatozların dağılımı. Türk Aile Hek Derg. 2007;7:73-6.
  • Özkürkçügil AÇ. Bir medikososyal merkeze genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler. Turk Psikiyatri Derg. 1999;10:115-22.

Hasta memnuniyetinde cinsiyet ve rolün belirleyici etkenler olarak incelenmesi: Mediko-sosyal sağlık merkezinde sunulan sağlık hizmetlerinin değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 50 Issue: 3, 721 - 731, 30.09.2025
https://doi.org/10.17826/cumj.1762199

Abstract

Amaç: Bu çalışma, Çukurova Üniversitesi Mediko-Sosyal Sağlık Merkezi’nde sağlık hizmeti alan öğrenci ve personelin memnuniyet düzeyini, hizmet farkındalıklarını, kullanım alışkanlıklarını, karşılaştıkları sorunları ve sunulan hizmetlerin yeterliliğine ilişkin görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 2022 ile 2024 yılları arasında sağlık hizmeti alan toplam 1,296 hasta (996 öğrenci, 300 personel) dahil edilmiştir. Veriler, 21 sorudan oluşan bir anket aracılığıyla elde edilmiştir. Ayrıca, veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %76,9’u öğrenci, %23,1’i personeldi. Katılımcıların %62’sini kadınlar oluşturmaktaydı. En çok başvurulan sağlık hizmetleri dahiliye ve aile hekimliği bölümleri olmuştur. Katılımcıların %97’si sağlık hizmetlerine erişimde herhangi bir zorluk yaşamadığını belirtmiştir. Bekleme süresi, fiziksel koşullar, personelin nazikliği ve hizmetin yeterliliği konularında öğrenci ve personel ile kadın ve erkek hastalar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar gözlemlenmiştir. Erkek hastalar ve personel grubu daha yüksek memnuniyet bildirmiştir. Öneriler arasında poliklinik çeşitliliğinin artırılması ve hizmet saatlerinin uzatılması yer almaktadır.
Sonuç: Çalışmanın bulguları, Çukurova Üniversitesi Mediko-Sosyal Sağlık Merkezi’nden genel olarak yüksek düzeyde memnuniyet olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, memnuniyet düzeylerinde cinsiyet, öğrenci ve personel grupları arasında anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir.

References

  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı - Sağlık hizmetlerinde etkinlik özel ihtisas komisyonu raporu. Ankara: DPT; 2001. http://ekutup.dpt.gov.tr/ (accessed Aug 2025).
  • Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. Resmi Gazete. 1984;18301.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2019/10 Sağlık hizmetleri sunucularının basamaklandırılması hakkında genelge. Available from: https://shgm.saglik.gov.tr/TR,55587/201910/ (accessed Aug 2025).
  • Sarı EB, Karaçoban T, Alvur TM. Kocaeli Üniversitesi öğrencilerinin mediko-sosyal merkezi hakkındaki bilgi ve memnuniyet düzeyleri. Turk J Fam Pract. 2020;24:107-16.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Yükseköğretim kurumları mediko-sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. http://www.mevzuat.gov.tr/ (accessed Aug 2025).
  • Carr-Hill AR. The measurement of patient satisfaction. J Public Health Med. 1992;14:236-49.
  • Berry LL, Zeithaml VA, Parasuraman A. Quality counts in services, too. Bus Horiz. 1985;51:29-37.
  • Kırılmaz H. Hasta memnuniyetini etkileyen faktörlerin sağlık hizmetlerinde performans yönetimi çerçevesinde incelenmesi: Poliklinik hastaları üzerine bir alan araştırması. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4:11-21.
  • Rudolph C. Bridging the gap: Factors affecting college students’ use of university health services (Honors thesis, Eastern Kentucky University). EKU ScholarWorks. https://encompass.eku.edu/honors_theses/1063.2024.
  • Nunez A. T. College health centers: An update on medical issues. Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care. 2024;54:101584.
  • Sapiri H, Yusof Z, Misiran M, Mahmuddin M. Students Satısfactıon Toward Unıversıty Health Center: Sem Approach. Journal of Computational Innovation and Analytics. 2022;1: 69–84.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Yükseköğretim Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2547&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 (accessed Aug 2025)
  • Çetinkaya F, Baykan Z, Naçar M. Yetişkinlerin aile hekimliği uygulaması ile ilgili düşünceleri ve aile hekimlerine başvuru durumu. TSK Kor Hek. 2013;12:417-25.
  • Söylemez H, Koplay M, Sak ME, Cıngu AK. The effect of urinary system ultrasound on patient satisfaction in urology outpatient practice. Dicle Med J. 2009;36:110-16.
  • Vaizoğlu AS, Beyhun E, Çakmak F, Doğan S, Eren Ş, Kırıkkanat S, et al. Bir üniversitenin iki sağlık merkezine başvuranların memnuniyet durumlarının belirlenmesi. TSK Kor Hek Bül. 2005;4:25-37.
  • Özer A, Çakıl E. Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetini etkileyen faktörler. Tıp Araştırmaları Derg. 2007;5(3):140-3.
  • Draper M, Cohen P, Buchan H. Seeking consumer views: What use are results of hospital patient satisfaction surveys? Int J Qual Health Care 2001;13:463-8.
  • Andaleeb SS, Siddiqui N, Khandakar S. Patient satisfaction with health services in Bangladesh. Health Policy Plan. 2007;22:263-73.
  • Gökkaya D, İzgüden D, Erdem R. Şehir hastanesinde hasta memnuniyeti araştırması: Isparta ili örneği. Süleyman Demirel Üniv Vizyoner Derg 2018;9:136-48.
  • Ayaz H, Soykan A. Toplam kalite yönetimi ve sağlık sektörü. Turkiye Klin J Psychiatry. 2002;3:19-26.
  • Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti. C Ü Hemşirelik YO Derg. 2001;5:69-74.
  • National Center for Health Statistics. [Internet] Available from: http://www.cdc.gov/nchs/
  • Uçman Tuncer Ö, Kundakçı M, Öngel K. First step health care utilities on a medical school based health center in the West Mediterranean region of Turkey. Tepecik Eğit Hast Derg 2014;24:173-7.
  • Tezcan D, Yücel MH, Ünal UB, Edirne T. Üçüncü basamak sağlık kuruluşunda hasta memnuniyeti. Pamukkale Med J. 2014;7:57-62.
  • İh K. Düzce Üniversitesi öğrencilerinin mediko-sosyal gereksinimleri, bilgi ve yararlanma düzeylerinin belirlenmesi. Konuralp Med J. 2009;1:7-15.
  • Nesanır N, İlhan Ö, Dallıoğlu S, Manisalı B, Erdoğan A, Başyurt HU, et al. Manisa’da bir gecekondu bölgesinde sağlık hizmeti kullanımı ve etkileyen faktörler. Sağlık ve Toplum. 2005;15:18-24.
  • Pala T, Ergin S. İnönü Sağlık Ocağı bölgesinde hizmet alan kesimin hoşnutluk ve beklentileri. Sağlık ve Toplum. 1999;9:3-8.
  • Edirne T, Kuşaslan Avcı D, Atmaca B. Van ilinde birinci basamakta hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türk Aile Hek Derg. 2009;13:137-47.
  • Erdem R, Rahman S, Avcı L, Demirel B, Köseoğlu S, Fırat G, et al. Hasta memnuniyetinin hasta bağlılığı üzerine etkisi. Erciyes Üniv İİBF Derg. 2008;31:95-110.
  • Liu C. H, Stevens C, Wong SHM, Yasui M, Chen JA. The prevalence and predictors of mental health diagnoses and suicide among U.S. college students: Implications for addressing disparities in service use. Depression and Anxiety. 2019;36:8–17.
  • Turner JC, Keller A. College Health Surveillance Network: Epidemiology and Health Care Utilization of College Students at US 4-Year Universities. Journal of American College Health. 2015; 63:530–8.
  • Thi PLN, Briançon S, Empereur F, Guillemin F. Factors determining inpatient satisfaction with care. Soc Sci Med. 2002;54:493-504.
  • Mergen H, Öngel K, Mergen EB. Is medical check-up useful for physician among new university students during enrolling time to university? Eur J Gen Med. 2009;6:10-4.
  • Ekerbiçer HÇ, Çelik M, Şaşmaz S. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi mediko-sosyal polikliniklerinde saptanan dermatozların dağılımı. Türk Aile Hek Derg. 2007;7:73-6.
  • Özkürkçügil AÇ. Bir medikososyal merkeze genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler. Turk Psikiyatri Derg. 1999;10:115-22.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences (Other)
Journal Section Research
Authors

Pınar Göker 0000-0002-0015-3010

Elif İpek Sönmez 0000-0003-2295-2531

Hayri Levent Yılmaz 0000-0003-0873-9814

Publication Date September 30, 2025
Submission Date August 10, 2025
Acceptance Date September 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 50 Issue: 3

Cite

MLA Göker, Pınar et al. “Gender and Role As Determining Factors in Patient Satisfaction: An Evaluation of Healthcare Services Provided at a Medico-Social Health Center”. Cukurova Medical Journal, vol. 50, no. 3, 2025, pp. 721-3, doi:10.17826/cumj.1762199.