Purpose: This study aims to evaluate patient satisfaction among students and staff receiving healthcare at Çukurova University Medico-Social Health Center, as well as to assess their awareness of services, usage habits, problems encountered, and opinions regarding the adequacy of the services provided.
Materials and Methods: A total of 1.296 patients (996 students, 300 staff) between 2022 and 2024 were included in this study. Data were obtained via a 21-question survey. Additionally, data were collected through face-to-face interviews.
Results: Of the participants, 76.9% were students and 23.1% were staff. Female participants accounted for 62% of the total. The most utilized healthcare services were Authorized Family Medicine Services and Internal Medicine Outpatient Services. 97% of participants reported no difficulty accessing healthcare services. Statistically significant differences were observed between students and staff, and between male and female patients, in satisfaction with waiting times, physical conditions, staff courtesy, and service adequacy. Staff and male patients reported higher satisfaction. Recommendations included increasing outpatient service diversity and extending service hours.
Conclusion: The findings of this study indicate a high level of overall satisfaction with the services provided by the Çukurova University Medico-Social Health Center. Also, significant differences in satisfaction levels were observed among genders and between student and staff groups.
Amaç: Bu çalışma, Çukurova Üniversitesi Mediko-Sosyal Sağlık Merkezi’nde sağlık hizmeti alan öğrenci ve personelin memnuniyet düzeyini, hizmet farkındalıklarını, kullanım alışkanlıklarını, karşılaştıkları sorunları ve sunulan hizmetlerin yeterliliğine ilişkin görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 2022 ile 2024 yılları arasında sağlık hizmeti alan toplam 1,296 hasta (996 öğrenci, 300 personel) dahil edilmiştir. Veriler, 21 sorudan oluşan bir anket aracılığıyla elde edilmiştir. Ayrıca, veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %76,9’u öğrenci, %23,1’i personeldi. Katılımcıların %62’sini kadınlar oluşturmaktaydı. En çok başvurulan sağlık hizmetleri dahiliye ve aile hekimliği bölümleri olmuştur. Katılımcıların %97’si sağlık hizmetlerine erişimde herhangi bir zorluk yaşamadığını belirtmiştir. Bekleme süresi, fiziksel koşullar, personelin nazikliği ve hizmetin yeterliliği konularında öğrenci ve personel ile kadın ve erkek hastalar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar gözlemlenmiştir. Erkek hastalar ve personel grubu daha yüksek memnuniyet bildirmiştir. Öneriler arasında poliklinik çeşitliliğinin artırılması ve hizmet saatlerinin uzatılması yer almaktadır.
Sonuç: Çalışmanın bulguları, Çukurova Üniversitesi Mediko-Sosyal Sağlık Merkezi’nden genel olarak yüksek düzeyde memnuniyet olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, memnuniyet düzeylerinde cinsiyet, öğrenci ve personel grupları arasında anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 10, 2025 |
Acceptance Date | September 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 50 Issue: 3 |