Aim: Due to the COVID-19 epidemic, dental students have had to put their clinical training on hold and rely on online learning. The purpose of this research is to look at the influence of the COVID-19 pandemic on intern dental students and to assess their views on online learning. Material and Methods: An online survey was conducted consisting of 7 questions using Google Forms and circulated among 75 4th and 60 5th grade students at Marmara University, Faculty of Dentistry. The survey consisted of questions regarding participants’ attitudes toward online education. IBM SPSS Statistics 25.0 (IBM SPSS, Turkey) program is used for statistical analysis. Results: It was found that most of the students (71.9%) felt comfortable with technology-based education, and 45.9% felt less motivated to follow online education. A statistically significant difference was found between 4th and 5th grade students who thought that they missed their educational experiences due to the pandemic and that face-to-face compensation programs should be made for some of the lessons (p <0.05). Conclusion: The data show that most of the students have a positive attitude towards education using the online system and technology.
Keywords: COVID-19, dental students, online learning
COVID-19 PANDEMİSİ DÖNEMİNDE DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ONLINE ÖĞRENME SÜRECİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI
Amaç: COVID-19 salgını ile ilişkili kısıtlamalar dişhekimliği öğrencilerinin klinik eğitimlerinin askıya alınması ve uzaktan öğrenme yöntemlerine geçilmesine sebep olmuştur. Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisinin stajyer dişhekimliği öğrencileri üzerindeki etkisini araştırmak ve öğrencilerin çevrimiçi eğitime bakış açılarını değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmamızda Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören 75 4. ve 60 5. sınıf öğrencisine Google Forms kullanılarak katılımcıların uzaktan eğitim/çevirimiçi eğitim ile ilgili tutum ve algılarına ilişkin 7 sorudan oluşan online anket uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için IBM SPSS Statistics 25.0 (IBM SPSS, Türkiye) programı kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin çoğunun (%71.9) teknoloji tabanlı eğitimle kendini rahat hissettiği, %45.,9’unun uzaktan eğitimi takip etmede daha az motive olmuş hissettiği saptanmıştır. 4. ve 5. Sınıf öğrencileri arasında pandemi nedeniyle eğitim deneyimlerini kaçırdığını ve derslerin bir kısmı için yüz yüze telafi programlarının yapılması gerektiğini düşünen öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamı fark bulgulanmıştır (p<0.05). Sonuç: Veriler, öğrencilerin çoğunun çevrimiçi sistem ve teknoloji kullanılarak yapılan eğitime karşı olumlu tutum sergilediklerini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, dişhekimliği öğrencileri, çevrimiçi eğitim
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2022 |
Submission Date | July 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 32 Issue: 1 |
Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.