This research aims to determine the trends of studies conducted and published using mobile applications in the fields of mathematics and science between 2011 and 2021 in Turkey and abroad. Studies were searched through databases ULAKBİM, ProQuest, Turkish Education Index, ERIC, Google Academic, Academia.edu, and the National Thesis Center. The researches accessed as a result of the scanning; type of study, publication year, publication language, index information, type of application, study area, research method, research design, sampling type, sample/study group, sample/study group size, measurement tools, data analysis techniques and study results descriptive content analysis analyzed using the technique. According to the research findings, it was determined that 29 scientific research papers, 25 articles, 3 master's theses, and 1 doctoral thesis were conducted using mobile applications in the fields of mathematics and science. 16 of these studies were carried out jointly in the field of mathematics, 9 in the field of science, and 4 in the field of mathematics and science. According to the findings of the research, the most studies using mobile applications were conducted in 2019, and when the distribution according to the publication languages is examined, it has been determined that English is more common than Turkish. In the studies examined, it was observed that the quantitative research method was mostly studied with a quasi-experimental design. The analyzed studies were mostly published in TR indexed journals. They were studied with classroom teachers, (12–16 year old) student group, mathematics and science teachers. The sample size varied between 1–101, and in the analysis of the data, t-tests in quantitative studies and qualitative studies were found. It was concluded that content analysis was used more frequently. In the results of the studies, mostly positive features of mobile applications were mentioned, and the internet infrastructure problem was stated as a limitation.
Bu araştırmada, yurt içi ve yurt dışında 2011-2021 yılları arasında matematik ve fen bilimleri alanında mobil uygulamalar kullanarak yapılan ve yayınlanan çalışmaların eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmalar ULAKBİM, ProQuest, Türk Eğitim İndeksi, ERIC, Google Akademik, Academia. edu veri tabanları ve Ulusal Tez Merkezi üzerinden taranmıştır. Tarama sonucunda erişilen araştırmaların; çalışmanın türü, yayın yılı, yayın dili, dizin bilgisi, uygulamanın çeşidi, çalışılan alan, araştırma yöntemi, araştırma deseni, örnekleme türü, örneklem/çalışma grubu, örneklem/çalışma grubu büyüklüğü, ölçme araçları, veri çözümleme teknikleri ve çalışma sonuçları betimsel içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, matematik ve fen bilimleri alanında mobil uygulamalar kullanılarak yürütülen 25’i makale, 3’ü yüksek lisans, 1’i doktora tezi olmak üzere 29 bilimsel araştırmanın yapıldığı tespit edilmiştir. Bu çalışmaların 16’sı matematik alanında, 9’u fen bilimleri alanında, 4’ü ise matematik ve fen bilimleri alanında ortak yürütülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, mobil uygulamalarının kullanıldığı çalışmaların en fazla 2019 yılında yapıldığı, yayın dillerine göre dağılımı incelendiğinde İngilizcenin Türkçe diline göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir. İncelenen çalışmalarda daha çok nicel araştırma yönteminde yarı deneysel desenle çalışıldığı gözlenmiştir. İncelenen çalışmaların çoğunlukla TR dizinli dergilerde yayınlandığı, sınıf öğretmeni, (12-16 yaş) öğrenci grubu, matematik ve fen bilimleri öğretmenleri ile çalışıldığı, örneklem büyüklüğünün 1-101 üstü arasında değişkenlik gösterdiği, verilerin analizinde ise, nicel çalışmalarda t-testi ve nitel çalışmalarda içerik analizlerinin daha sık kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan çalışmaların sonuçlarında mobil uygulamaların çoğunlukla olumlu özelliklerinden bahsedilmiş, internet alt yapı sorunu sınırlılık olarak belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2023 |
Submission Date | February 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |