Faruk Nafiz Çamlıbel, İstanbul’da doğmuş, orada eğitim görmüş, tıp fakültesini bitirmeden ayrılmış, gazeteciliğe başlamıştır. Bir yandan da edebiyat dünyasına girip şiirler yazmıştır. Piyes, roman, biyografi türlerinde eserler vermiştir. Sanatının ilk döneminde bireysel temalara ağırlık vermiş, doğa, aşk ve kadın şairi olarak tanınmıştır. Birinci Dünya Savaşı yıllarında asker olmuş, Millî Mücadele yıllarında millî konuları işlemiştir. Anadolu’ya geçmek istemiş, ama Ankara’dan onay alamadığı için İnebolu’dan geri dönmüştür. 1922 yılında İleri gazetesinin muhabiri olarak Ankara’ya gelmiş, gazetecilik yanında öğretmenlik de yapmıştır. 1923 yılında Kayseri Lisesine edebiyat öğretmeni olarak atanmıştır. Ulukışla’dan Kayseri’ye yaptığı yolculuğu Han Duvarları şiirinde anlatan şair, bu şiiriyle büyük ün kazanmıştır. Bundan sonraki on yıllık dönemde şiirlerinde Anadolu coğrafyası ve insanını anlatmış, bir Anadolu şairi olmuştur. Bu şiirleriyle memleket edebiyatı çığırı içinde yer almıştır. Hatta bu çığırın başlatıcısı olarak da kabul edilmiştir. Cumhuriyet ilkeleri ve getirdiği yenilikler, modern Türk toplumunun kuruluşu, devrimler onun şiirinde yerini almıştır. Öğrencisi Behçet Kemal Çağlar’la Onuncu Yıl Marşı’nın güftesini yazmıştır. Bu makalede onun memleket edebiyatı içindeki yeri, Anadolu şairi oluşu, Millî Mücadele ve Cumhuriyet döneminde yaptıkları ve yazdıkları değerlendirilecektir.
Faruk Nafiz Çamlıbel was born in Istanbul, studied there, but left before graduating from medical school and started journalism.At the same time, he entered the world of literature and wrote poems. He wrote works in the genres of plays, novels and biographies. In the early period of his art, he focused on individual themes gaining recognition as a poet of nature, love and women. He became a soldier during the First World War and dealt with national issues during the War of Independence. He wanted to go to Anatolia, but he returned from İnebolu because he could not get approval from Ankara. He came to Ankara in 1922and worked as a reporter for the İleri newspaper and took on the roles of both a teacher and a journalist. In 1923, he was appointed as a literature teacher at Kayseri High School. The poet, who described his journey from Ulukışla to Kayseri in his poem “Han Walls”, gained great fame with this poem. Over the next decade, he described Anatolian geography and people in his poems and solidified his reputation as an Anatolianpoet . He took part in the breakthrough of the country's literature with these poems. He has even been accepted as the initiator of this breakthrough. The principles of the Republic and the innovations it brought, the establishment of the modern Turkish society, and revolutions took their place in his poetry. He wrote the lyrics of the Tenth Year March collaborating with his student Behcet Kemal Cağlar. In this article, it will be evaluated his place in this era of the country's literature, his being an Anatolian poet, his actions and writings during the War of Independence and the Republic period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | December 5, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |