This research is a triangular work done with the purpose of finding about the productive use of individual hearing aids used by hearing impaired children in schools Subjects of the study were special education teachers attending to 37 special education goverment schools in Turkey A postal questionnaire is send to total of 369 teachers A sample of 53 teachers were also interviewed with a parallel questionnaire form A frequency distribution is used for data analysis Results revealed that half of the hearing impaired children attending to special primary schools don’t have hearing aids Also teachers and parents lack the necessary knowledge of hearing aids its benefits and functions Physical conditions of schools are also inadequate The most frequently used method in these schools is sign language A general view of these special schools reveals a rather pessimistic picture in our country Key Words: Hearing Impaired Children Education Hearing Aids Hearing Aids Use Primary School
Bu araştırma işitme engelli çocukların kullandığı bireysel işitme cihazlarının okul ortamında verimli kullanımına ilişkin durum saptama amacıyla yapılmış bir üçgenleme çalışmasıdır Araştırmanın evreni Türkiye’de M E B ’na bağlı işitme engelliler ilköğretim okullarıdır Araştırmanın örneklemini Türkiye’deki M E B ’na bağlı 43 İşitme engelliler İlköğretim Okulundan 37 ’si oluşturmaktadır Araştırmanın kapsamına alınan İşitme Engelliler İlköğretim Okullarından 40’ ında sınıfa giren öğretmenlere posta anketi uygulanmış bu okulların 37’sinden toplam 369 öğretmen ankete katılmıştır Üçgenleme çalışması yapabilmek için de Türkiye’deki M E B ’ na bağlı en büyük iki okulu olan İzmir Tülay Aktaş İşitme Engelliler İlköğretim Okulu ve Ankara Yahya Özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu’ndaki sınıfa giren 53 öğretmenle görüşme yapılmıştır Araştırmada araştırmacı tarafından uzman görüşüne başvurularak geliştirilen anket ve görüşme formu kullanılmıştır Araştırmadan elde edilen verilerin analizi frekans ve yüzde hesaplanarak yapılmıştır Araştırmadan elde edilen bulgular ise şöyle özetlenebilir; Ülkemizdeki M E B ’na bağlı işitme engelliler ilköğretim okullarındaki öğrencilerin yaklaşık yarısı işitme cihazına sahip değildir İşitme engelli çocuğa sahip ailelerin ve bu çocukların öğretmenlerinin büyük bir bölümü bireysel işitme cihazları ve kullanımı konusunda yetersizdir Ayrıca mevcut İşitme Engelliler İlköğretim Okullarının da fiziksel durumu çok yetersizdir Aynı zamanda bu okullarda ağırlıklı olarak işaret yöntemi kullanılmaktadır Bununla birlikte bu okulların yatılı olması da büyük bir engel olarak görülmektedir Sonuç olarak ülkemizdeki İşitme Engelliler İlköğretim Okullarında öğrencilerin kullanmakta oldukları bireysel işitme cihazları verimli bir şekilde kullanılamamaktadır Anahtar Sözcükler : İşitme Engelli Çocuklar İşitme Araçları İşitme Araçlarının Kullanımı İlköğretim Okulu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2000 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2000 Volume: 6 Issue: 6 |