Research into the frequency of negative thoughts and problem solving skills of classroom teaching students is essential due to these students future responsibilities concerning being a good model traning qualified students and developing creativness Thus the purpose of this research is to identify the frequency of automatic thoughts and problem solving skills of students in the Primary School Education Department in Çukurova University Sample of the research consists of students of Classroom Teaching Unit of Primary School Education Department Çukurova University As for the data collection Problem Solving Inventory developed by Hollan and Kendall 1980 and Automatic Thoughts Questionnaire by Heppener and Petersen 1982 were used Besides a questionnaire was designed by the researchers of this study with the purpose of specifying socio demographic variables The research results have revealed a statistically significant difference between the classes and automatic thoughts socio economic status and problem solving Moreover a significant relationship at 01 level has been found between automatic thoughts and problem solving skills
Gelecekte iyi bir model olma nitelikli bir öğrenci yetiştirme ve yaratıcılığı geliştirme gibi görevlerinden dolayı sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sahip oldukları olumsuz düşüncelerin sıklığı ve problem çözme becerilerinin incelenmesi büyük önem taşımaktadır Bu nedenle bu araştırmada Ç Ü İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda okuyan öğrencilerin Otomatik Düşünce sıklıkları ve Problem Çözme becerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır Araştırmanın örneklemini Ç Ü İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği A B D ’da okuyan öğrenciler oluşturmuştur Veri toplama araçları olarak ; Hollan ve Kendall’ın 1980 geliştirdiği Otomatik Düşünceler Ölçeği ile Heppener ve Petersen’in 1982 geliştirdiği Problem Çözme Envanteri’nden yararlanılmıştır Ayrıca araştırmacılar tarafından sosyo demografik değişkenleri belirlemek üzere kullanılan bir anket geliştirilmiştir Araştırma bulguları otomatik düşünceler ile sosyo ekonomik düzey ve problem çözme ile sınıflar arasında anlamlı bir fark olduğunu ortaya koymuştur Ayrıca otomatik düşünceler ile problem çözme becerileri arasında da 01 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2000 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2000 Volume: 6 Issue: 6 |