The purpose of this study is to identify the distruptive behaviours observed by the primary school teachers in their classrooms The population of the study included primary school teachers N: 321 from 19 primary schools located in two parts of Adana Yüreğir and Seyhan 1999 2000 academic year Random proportional sampling was used for the selection of the subjects for data collection The questionnaire developed by the researcher in the light of the related literature and the specialists’ views was used in order to obtain the required data The result of the study can be described as follows: The students’ misbehaviours described as discipline problems by the teachers were mainly the physical aggression towards people and school property or the property of the others such as disturbing others fighting stealing using abusive language destroying others’ property making distruptive sounds etc The behaviours related to the students’ abilities attitudes and their study skills not following the directions not attending the tasks talking without permission etc were generally described as “mild misbehaviours” by the teachers The most common problems encountered by the teachers were failing to complete the tasks eating in the classroom engaging in the inappropriate work etc Behaviours such as stealing using swearing words lying destroying the others’ property were viewed as the most serious problems for the teachers However the most serious problems which were difficult to handle for the teachers were talking without permission or interrupting the others being assultive etc In general the teachers described at least five students as “disruptive” in their classrooms and they reported that these were male students Although the teachers claimed that they spent too much time handling these problems they have still experienced such kind of issues in their classrooms The family background friends crowded classrooms and the society were shown as the causes of these problem behaviours Key Words: Classroom Management Instructional Management Behaviour Management Misbehaviour Primary School
Bu araştırma İlköğretim I Aşama 1 5 sınıf sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışları belirlemek amacıyla yapılmıştır Araştırma 1999 2000 eğitim öğretim yılında Adana ili Yüreğir ve Seyhan merkez ilçelerinden tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen 19 ilköğretim okulunda görev yapan 321 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir Veriler araştırmacı tarafından ilgili literatürden yararlanılarak ve uzman görüşüne başvurularak geliştirilen anket formu ile elde edilmiştir Öğretmenlerin problem davranış olarak tanımladıkları öğrenci davranışları genellikle kişiye ve eşyalara karşı saldırganlık içeren davranışlardır Çocuğun ders çalışma beceri ve alışkanlıklarından gelişim özelliklerinden kaynaklanan davranışlar sağa sola bakınmak ders dışında başka bir işle uğraşmak vb “kısmen” problem davranış olarak tanımlanmıştır “En sık” gözlenen problem davranışlar; verilen görevleri yapmamak sınıfta bir şeyler yemek ders dışında bir işle uğraşmaktır Hırsızlık arkadaşlarıyla kaba ve küfürlü konuşmak öğretmenlerin “en ciddi” gördükleri problem davranışlardır Yönetimi “en zor” olarak nitelendirilen öğrenci davranışları; hırsızlık öğretmenin ve arkadaşlarını sözünü keserek konuşmak ve saldırganlıktır Her sınıfta ortalama 5 öğrenci sorunlu öğrenci olarak tanımlanmış ve bu öğrencilerin erkek öğrenciler olduğu belirtilmiştir Öğretmenler problem davranışların yönetimine gereğinden fazla zaman harcadıklarını ve “ara sıra” sorunlar yaşadıklarını belirtmişler aileyi çocuğun okul dışındaki arkadaş çevresini ve kalabalık sınıfları problem davranışların temel nedenleri olarak göstermişlerdir Anahtar Kelimeler: Sınıf Yönetimi Öğretim Yönetimi Davranış Yönetimi Problem Davranışlar İlköğretim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2002 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 10 Issue: 10 |