This study aimed to determine about the attitudes of parents towards pre school education and pre school education institutions This study carried out with 136 parents whose children attending private pre school education institution in Adana The data collection method of this study was questionnaire form The result of this study is as follows 69 1 of the parents believes that the main responsibility of the pre school education institutions are to teach social behaviours like sharing and co operation within the children 70 6 of the parents are knowledgeable about pre school education before they enrol their children to these institutions 19 11 of these parents are obtaining these knowledge from their friends and families 70 6 of the parents are conducting pre investigation about pre school education institutions before they enrol their children to the institution Within these parents 39 are considering the cleanness and regularity of the pre school education institutions 29 4 are considering the attitudes of teachers and directors towards them at the first meeting and 13 2 considering the content of the pre school education curriculum of the institutions 77 5 of the parents notify that they have knowledge about the application of the pre school institution’s curriculum and 55 9 of the parents believe that they should have knowledge of this curriculum in order to consolidate the institution’s curriculum at home Also this research obtained that parents are mostly involving with teachers and directors of the institutions in order to learn about child development and education and also resolve any problems occurring with their children Most of the parents informed that if the institutions prepare a parents education programme they would like to attend this education programme especially if it is arranged within the night times and at the weekends Key Word: Pre school education pre school education institutions pre school education curriculum
Araştırma ailelerin okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla planlanmıştır Araştırma Adana’da bulunan özel okul öncesi eğitim kurumlarına çocukları devam eden 136 ebeveyn üzerinde yürütülmüştür Araştırmada veri toplamak amacıyla anket formu kullanılmıştır Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin 69 1’ine göre okul öncesi eğitim kurumlarının en önemli görevi çocuklara paylaşma işbirliği gibi sosyal davranışları öğretmektir Ebeveynlerin 70 6’sının çocuklarını okul öncesi eğitim kurumuna vermeden önce okul öncesi eğitim hakkında bilgi sahibi oldukları ve ebeveynlerin 19 11 gibi büyük bir çoğunluğunun bu bilgiyi arkadaş ve ailelerinden edindikleri 70 6’sının çocuklarını okul öncesi eğitim kurumuna vermeden önce okul öncesi kurumları hakkında bir ön araştırma yaptıkları bu ebeveynlerin çocuklarını anaokuluna yazdırırken 39’unun “anaokulunun temiz ve düzenli olmasını” 29 4’ünün “yönetici ve öğretmenlerin ön görüşmede kendilerine karşı gösterdikleri tutumları” ve 13 2’sinin de “anaokulunda uygulanan eğitim programının içeriğini” esas aldıkları görülmüştür Ailelerin 77 5’i okulda uygulanan eğitim programı hakkında bilgi sahibi olduklarını ve ebeveynlerin 55 9 ‘unun “okulda uygulanan programın evde de pekiştirilmesi” amacıyla anne babaların okulda uygulanan eğitim programı hakkında bilgi sahibi olmaları gerektiğini düşündükleri ailelerin daha çok “çocuklarında problem olduğunda çözüm bulmak” ve “ çocuk gelişimi ve eğitimi hakkında bilgi edinmek amacıyla” okul yöneticileri ve öğretmenlerle görüştükleri saptanmıştır Anne baba eğitim programı düzenlenecek olsa büyük bir çoğunluğu katılabileceklerini ve toplantılar için hafta sonları ve akşam saatlerinin uygun zaman olduğunu belirtmişlerdir Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim okul öncesi eğitim kurumları okul öncesi eğitim programları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2002 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 10 Issue: 10 |