The purpose of this research is to determine the parental attitude of adolescents whose social anxiety is high and low Totally twelve students six with high level social anxiety and six with low level social anxiety were interviewed to determine the parental attitudes The scales Fear of Negative Evaluation and Social Avodiance and Distress which were developed by Watson and Friend 1969 and adapted to Turkish by Erkan 2002 were used to determine the social anxiety of the students Additionally the semi structured interview form which was prepared by the researcher was used to have access to the information to be given by the students about their own parental attitudes Acording to the results of the research it can be said that students with high level of social anxiety are exposed to more outhoritarian and protective attitudes than students with low level of social anxiety Key Words: Social Anxiety Fear of Negative Evaluation Social Avoidance and Distress Family Attitude
Bu araştırmanın amacı sosyal kaygı düzeyi yüksek ve düşük ergenlerin ana baba tutumlarını belirlemektir Sosyal kaygı düzeyi yüksek altı öğrenci ve sosyal kaygı düzeyi düşük altı öğrenci toplam 12 öğrenci ile anne baba tutumlarını belirlemeye yönelik görüşmeler yapılmıştır Öğrencilerin sosyal kaygılarını belirlemek amacıyla Watson ve Friend 1969 tarafından geliştirilen Erkan 2002 tarafından Türkçe’ye uyarlama çalışmaları yapılan Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma ODK ile Sosyal Kaçınma ve Huzursuzluk SKH Ölçekleri; öğrencilerin kendi ana baba tutumları ile ilgili bilgilere ulaşmak için ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır Araştırma sonuçlarına göre sosyal kaygı düzeyi yüksek öğrencilerin ailelerinde sosyal kaygı düzeyi düşük öğrencilerin ailelerine göre daha fazla otoriter ve koruyucu tutumlarla karşılaştıkları söylenebilir Anahtar Kelimeler: Sosyal Kaygı Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Sosyal Kaçınma ve Huzursuzluk Ana Baba Tutumu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2002 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 10 Issue: 10 |