Providing goods to customers immediately and timely is a so important factor to achieve the goal of profit increases for firms To be able to achieve this theory of constraints is so important Because through determining and eliminating constraints which occur in the production process production process will become more fluent therefore products can be completed and delivered to customers on time Beside these excessive work in process inventory will decrease and so costs can be decreased As a result of these firm’s market share can increase and firm can achieve higher profits The aim of this study is exploring the importance of identification and elimination of constraints management of constraints which occur in the production process for increasing firms’ profits In this framework firstly theory of constraints will be explained theoretically after that the effect of this theory to the firm’s profit will be examined by means of descriptive and exploratory case studies applied in a manufacturing company Key Words: Constraint Bottleneck Throughput Theory of Constraints Throughput Accounting Managing Constraints
Firmaların kârlılıklarını arttırma hedeflerini gerçekleştirmesinde, ürünleri müşterilere
hızlı ve zamanında sunması oldukça önemli bir unsur olup bunu başarabilmede kısıtlar
teorisi oldukça önemlidir. Çünkü üretim sürecindeki kısıtların belirlenip giderilmesiyle
üretim süreci daha akıcı hale gelecek, bu şekilde ürünler zamanında tamamlanıp müşteri
hizmetine sunulabilecektir. Ayrıca aşırı yarı mamul stokları azalacak bu şekilde
maliyetler azalabilecektir. Bunların sonucu olarak firmanın pazar payı artabilecek ve
firma kârını arttırma hedefini gerçekleştirebilecektir. Bu çalışma ile, firmaların
kârlılıklarının arttırılabilmesi için, üretim sürecinde ortaya çıkan kısıtların tespit edilip
ortadan kaldırılmasının yani kısıtların yönetilmesinin önemine yönelik bir araştırma
yapmak amaçlanmaktadır. Bu çerçevede, öncelikle kısıtlar teorisi teorik olarak
incelenecek, daha sonra bir imalat firmasında yapılan tanımlayıcı ve keşifsel olay
çalışmaları ile teorinin firma kârına olan etkisi ortaya konulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2005 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 14 Issue: 2 |