The purpose of this study is to examine how children in 12 13 year old age group in extended versus nuclear families perceive their families to identify the variables and to determine how indicative they are in the perception of their families and finally to determine the relationship between their perceptions and the family type In this study how children who live in extended families and nuclear families perceive their families as well as the educational level of their parents the attitudes of the parents in extended and nuclear families were examined and in the extended families with which grandparents they live the attitudes of the grand parents have an effect on children’s perception of their families were examined The results of the study show that between the children who live in extended and nuclear families there are significant Differences in terms of total scores and of the low levels of family evaluation scale There have been differences in the low levels of family evaluation scale and total scores in terms of the educational level of the parents the attitude of the mother and the attitude of the parents towards one another Key Words: Extended Family Nuclear Family Child
Bu araştırma büyük ebeveynleriyle yaşayan ve yaşamayan 12-13 yaş grubu çocukların
aile ortamını değerlendirmelerini belirlemek, etkili olabilecek etmenleri ortaya koymak,
aileleri değerlendirmelerinin bazı değişkenlere göre farklılık yaratıp yaratmadığını
belirlemek ve aileyi değerlendirme ile aile tipi arasında ilişki olup olmadığını saptamak
amacıyla planlanmıştır.
Araştırmada büyük ebeveynleriyle yaşamayan çocuklarda anne-baba tutumları
ve öğrenim durumları değişkenlerinin, büyük ebeveynleriyle yaşayan çocuklarda ise
birlikte yaşanılan büyük ebeveynin kim olduğu, anne-baba ve büyük ebeveynlerin
birbirlerine karşı olan tutumları değişkenlerinin çocukların ailelerini
değerlendirmelerinde farklılık yaratıp yaratmadığı incelenmiştir.
Araştırma sonucunda büyük ebeveynleriyle yaşayan ve yaşamayan çocuklar
arasında aile değerlendirme ölçeği alt boyutları ve toplam puan açısından önemli
farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Çocukların anne-baba öğrenim düzeyi, anne tutumu
değişkenleri ile aile değerlendirme ölçeğinin alt boyutlarına ve toplam puana ilişkin
önemli farklılıklar saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2006 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 15 Issue: 1 |