BibTex RIS Cite

Çocuk Eğitiminde Montessori Yaklaşımı

Year 2006, Volume: 15 Issue: 1, 243 - 256, 01.03.2006

Abstract

Various methods have been developed by experts in the light of scientific researches about contemporary child education Nowadays ın the contemporary approaches Montessori approach which is used in lots of preschool education institutions attracts attention as being an application of new education techniques Dr Maria Montessori 1869 1952 the first female medicine doctor in Italy and afterwards who becames an expert at Roma University was interested in children with mental disabilities her studies and she defended that a specialized program for these children could be helpful for their development In the light of all these since she found out that same methods could be used for normal children she directed her studies to the education field Today the ideas of Montessori are still valid the aim of this study was to give information about these Montessori programs Key Words: Montessori Education Preschool Education

References

  • Abacı, O. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görsel Sanat Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.257-267, İstanbul.
  • Anonim, (2002). Montessori Egitimi. http://www.izcicocuk.com/tr/montesori.asp. 14.09.2003.
  • Anonymous, (1999). About Montessori Education. http://www.montessoriconnection s.com/aboutmontessorieducation/aboutmontessorieducation.html. 15.11.2003.
  • Aral, N., Can-Yaşar, M., ve Kandır, A. (2000). Okul Öncesi Eğitim ve Anasınıfı Programları. Ya – Pa Yayınları, s.197, İstanbul.
  • Aytaç, K. (1972). Avrupa Eğitim Tarihi. Ankara Üniversitesi Basımevi, s.241, Ankara.
  • Aytaç, K. (1976). Çağdaş Eğitim Akımları. Ankara Üniversitesi Basımevi, s.169, Ankara.
  • Baykoç-Dönmez, N. (1986). Çocuklarda Dilin Kazanılması. Ya-Pa 4. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları. s.90-96, Ankara.
  • Birsun, M. (1985). Okul Öncesi Dönemde Resmin İşlevi. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri 2-3. Ya-Pa Yayınları, s.78-82, İstanbul.
  • Coakley, J. (1993). Social Dimensions of İntensive Training and Participation in Children’ Sports. Cahill, B.R., Pearl, A.J., Human Kinetics.
  • Coe, E.J. (1991). Montessori Education and Hs Relevence to Educational Reform.
  • Dere, H. ve Temel, F. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşımlar, Gazi Üniversitesi Ananokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. Ya-Pa Yayınları, s.1-16, İstanbul.
  • Evans, D.E. (1971). Contemporary Influences in Early Childhood Education. Holt, Rinchart and Winston Inc. s.59, New York.
  • Gürtuna, S. (2003). Avrupa’da Okul Öncesinde Sanat Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.93-98, İstanbul.
  • Lewis, C. (1977). The Montessori Method in Education Before Five. (Edited by Boegehold D, Betty, Cuffaro, K. Harriet, Hooks H. William, Klopf J. Gordon). Bank Street College of Education. s.54, New York.
  • Lillard, P.P. (1973). Montessori, A Modern Approach. Schocken Books, s.159, New York.
  • Mallory, T. (1989). Montessori ve Çocuğunuz, Ana-Babanın El Kitabı. (Çevirenler: Füsun Öztaş ve Cihan Gülten). Hatiboglu Yayınevi, s.88, Ankara.
  • Mertoğlu, E. (2003). Müzik ve Ritim Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.282- 289, İstanbul.
  • Metin, N. 1992. Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Matematik Kavramlarının Gelişimi. 8. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ya-Pa Yayınları, s.93-95, İstanbul.
  • Montessori, M. (1964). The Absonbent Mind. III. Theosophical Pres, s.140. Wheaton.
  • Montessori, M. (1966). The Montessori Method. (Introduction by J.Mc. V. Hunt), seventh printing, New York.
  • Montessori, M. (1992). Education for Human Development. Clio, Oxford University, England.
  • Montessori, M. (1997). Çocuk Eğitimi, Montessori Metodu. (çeviri:Güler Yücel). 5. Basım, Özgür Yayınları, s.224, İstanbul.
  • Morrison, G. S. (1998). Early Childhood Education Today, Merrill an Imprint if Prentice Hall, Saddle River. Colombus, Ohion 7th Edition, s.100-108, New Jersey.
  • Oktay, N. (1985). Okul Öncesi Eğitimi Etkileyen Farklı Ekoller. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri 2-3, s.148-157, İstanbul.
  • Oktay, A. (1987). Okul Öncesi Eğitimde Çağdaş Bir Yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, s.62-69, Antalya.
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R. ve Polat-Unutkan, Ö. (2003). Okul Öncesi Eğitim Programı Uygulama Rehberi. Ne yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım?. Ya-Pa Yayınları, s.200, İstanbul.
  • Orem, R.C. (1970). Montessori, Her Method and The Movement. Capricorn Books, s. 121, New York.
  • Pines, M. (1969). Revolution Learning. Allen Iane, The Penguin Pres, London.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2003). Okulöncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri. 2. baskı, Anı Yayıncılık, s.210, Ankara.
  • Spreitzer, E. ve Synder, E. E. (1976). “Socialization into Sport: An Exploratory Analysis”. Research Quarterly, 47, s.: 232-245.
  • Temel, F. (1994). Montessori’nin Görüşleri ve Eğitime Yaklaşımı. Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, sayı:47.
  • Ürfioğlu, A. (1986). Okul Öncesi Eğitimde Müzik ve Oyun Etkinlikleri. Ya-Pa 4. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, s.170-173, Ankara.
  • Voight, D. (1998). Spor Sosyolojisi. (çev: A. Atalay). Alkım Yayınları, s.156, İstanbul.

ÇOCUK EĞİTİMİNDE MONTESSORİ YAKLAŞIMI

Year 2006, Volume: 15 Issue: 1, 243 - 256, 01.03.2006

Abstract

Çağdaş çocuk eğitimi konusunda yapılan bilimsel araştırmalar ışığında uzmanlar
tarafından çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. Çağdaş yaklaşımlar içerisinde yer alan ve
birçok okul öncesi eğitim kurumunda kullanılan Montessori yaklaşımı, modern eğitim
anlayışını benimsemiş olması ile dikkati çekmektedir. İtalya’nın ilk kadın tıp doktoru
olan ve daha sonra Roma Üniversitesi’nde psikiyatr uzmanlığını alan Dr. Maria
Montessori (1869-1952), görevi sırasında zihinsel engelli çocuklarla ilgilenmiş ve
onların özel bir eğitimden geçirilerek gelişmelerine yardımcı olunabileceğini
savunmuştur. Bu düşünceden hareketle aynı yöntemlerin normal çocuklar için de
kullanılabileceğini düşünerek, çalışmalarını eğitim alanına yöneltmiştir. Çağdaş çocuk
eğitimi konusunda önemli isimlerden biri olan Montessori’nin eğitim konusundaki
görüşleri günümüzde hala geçerliliğini korumaktadır. Bu çalışmada çocuk eğitimine
ilişkin çalışmaları bulunan Dr. Maria Montessori’nin kendi ismi ile anılan Montessori
yaklaşımı incelenecektir.

References

  • Abacı, O. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görsel Sanat Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.257-267, İstanbul.
  • Anonim, (2002). Montessori Egitimi. http://www.izcicocuk.com/tr/montesori.asp. 14.09.2003.
  • Anonymous, (1999). About Montessori Education. http://www.montessoriconnection s.com/aboutmontessorieducation/aboutmontessorieducation.html. 15.11.2003.
  • Aral, N., Can-Yaşar, M., ve Kandır, A. (2000). Okul Öncesi Eğitim ve Anasınıfı Programları. Ya – Pa Yayınları, s.197, İstanbul.
  • Aytaç, K. (1972). Avrupa Eğitim Tarihi. Ankara Üniversitesi Basımevi, s.241, Ankara.
  • Aytaç, K. (1976). Çağdaş Eğitim Akımları. Ankara Üniversitesi Basımevi, s.169, Ankara.
  • Baykoç-Dönmez, N. (1986). Çocuklarda Dilin Kazanılması. Ya-Pa 4. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları. s.90-96, Ankara.
  • Birsun, M. (1985). Okul Öncesi Dönemde Resmin İşlevi. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri 2-3. Ya-Pa Yayınları, s.78-82, İstanbul.
  • Coakley, J. (1993). Social Dimensions of İntensive Training and Participation in Children’ Sports. Cahill, B.R., Pearl, A.J., Human Kinetics.
  • Coe, E.J. (1991). Montessori Education and Hs Relevence to Educational Reform.
  • Dere, H. ve Temel, F. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşımlar, Gazi Üniversitesi Ananokulu / Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. Ya-Pa Yayınları, s.1-16, İstanbul.
  • Evans, D.E. (1971). Contemporary Influences in Early Childhood Education. Holt, Rinchart and Winston Inc. s.59, New York.
  • Gürtuna, S. (2003). Avrupa’da Okul Öncesinde Sanat Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.93-98, İstanbul.
  • Lewis, C. (1977). The Montessori Method in Education Before Five. (Edited by Boegehold D, Betty, Cuffaro, K. Harriet, Hooks H. William, Klopf J. Gordon). Bank Street College of Education. s.54, New York.
  • Lillard, P.P. (1973). Montessori, A Modern Approach. Schocken Books, s.159, New York.
  • Mallory, T. (1989). Montessori ve Çocuğunuz, Ana-Babanın El Kitabı. (Çevirenler: Füsun Öztaş ve Cihan Gülten). Hatiboglu Yayınevi, s.88, Ankara.
  • Mertoğlu, E. (2003). Müzik ve Ritim Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (Editör: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları, s.282- 289, İstanbul.
  • Metin, N. 1992. Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Matematik Kavramlarının Gelişimi. 8. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ya-Pa Yayınları, s.93-95, İstanbul.
  • Montessori, M. (1964). The Absonbent Mind. III. Theosophical Pres, s.140. Wheaton.
  • Montessori, M. (1966). The Montessori Method. (Introduction by J.Mc. V. Hunt), seventh printing, New York.
  • Montessori, M. (1992). Education for Human Development. Clio, Oxford University, England.
  • Montessori, M. (1997). Çocuk Eğitimi, Montessori Metodu. (çeviri:Güler Yücel). 5. Basım, Özgür Yayınları, s.224, İstanbul.
  • Morrison, G. S. (1998). Early Childhood Education Today, Merrill an Imprint if Prentice Hall, Saddle River. Colombus, Ohion 7th Edition, s.100-108, New Jersey.
  • Oktay, N. (1985). Okul Öncesi Eğitimi Etkileyen Farklı Ekoller. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri 2-3, s.148-157, İstanbul.
  • Oktay, A. (1987). Okul Öncesi Eğitimde Çağdaş Bir Yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, s.62-69, Antalya.
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R. ve Polat-Unutkan, Ö. (2003). Okul Öncesi Eğitim Programı Uygulama Rehberi. Ne yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım?. Ya-Pa Yayınları, s.200, İstanbul.
  • Orem, R.C. (1970). Montessori, Her Method and The Movement. Capricorn Books, s. 121, New York.
  • Pines, M. (1969). Revolution Learning. Allen Iane, The Penguin Pres, London.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2003). Okulöncesi Eğitiminin İlke ve Yöntemleri. 2. baskı, Anı Yayıncılık, s.210, Ankara.
  • Spreitzer, E. ve Synder, E. E. (1976). “Socialization into Sport: An Exploratory Analysis”. Research Quarterly, 47, s.: 232-245.
  • Temel, F. (1994). Montessori’nin Görüşleri ve Eğitime Yaklaşımı. Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, sayı:47.
  • Ürfioğlu, A. (1986). Okul Öncesi Eğitimde Müzik ve Oyun Etkinlikleri. Ya-Pa 4. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları, s.170-173, Ankara.
  • Voight, D. (1998). Spor Sosyolojisi. (çev: A. Atalay). Alkım Yayınları, s.156, İstanbul.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bil. Uzm. Vuslat Oğuz This is me

Doç. Dr. Aysel Köksal Akyol This is me

Publication Date March 1, 2006
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2006 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Oğuz, B. U. V., & Akyol, D. D. A. K. (2006). ÇOCUK EĞİTİMİNDE MONTESSORİ YAKLAŞIMI. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 243-256.