This study aimed at comparing university students’ interpersonal problem solving approaches and skills regarding their gender age and the field of the study Sample for this study consisted of 623 308 female and 315 male undergraduate and graduate students attending 15 different programs at Çukurova University Data were gathered through the Interpersonal Problem Solving Inventory developed by Çam and Tümkaya 2006 Results revealed that for female students the mean scores of approaching problems in a negative way and insistent persevering approach were higher than those of male students It is also found that the mean scores of Lack of Self Confidence for male students were higher than those of female students There is no gender difference regarding Constructive Problem Solving and Unwillingness to Take Responsibility It was observed that in terms of Constructive Problem Solving the mean scores of students aged between 23 30 years old were higher than those of aged between 18 20 years old For the subscale of Unwillingness to Take Responsibility students aged between 18 20 years old got higher scores than those aged between 23 30 years old When the mean scores of subscales were compared on the basis of students field of the study eg Social Sciences Science and Technical Sciences it was found that there was no significant difference in the scores obtained from all the sub scales Key Words: University Students Interpersonal Problem Solving
Araştırma, üniversite öğrencilerinin cinsiyet, yaş ve öğrenim görülen alan
değişkenlerine göre kişilerarası problem çözme yönelim ve becerilerinin karşılaştırıldığı
betimsel bir çalışmadır. Çalışma grubu, Çukurova Üniversitesi’nde farklı 15 programda
öğrenim gören öğrencilerden 308’i kız, 315’i erkek olmak üzere 623 lisans ve yüksek
lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler Çam ve Tümkaya (2006) tarafından
geliştirilen Kişilerarası Problem Çözme Envanteri ile toplanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda, kız öğrencilerin Probleme Olumsuz Yaklaşma, ve Israrcı-Sebatkar
Yaklaşım puan ortalamalarının erkeklerinkinden; Kendine Güvensizlik puanlarında ise
erkeklerin ortalama değerinin kızlarınkinden yüksek olduğu bulunmuştur. Yapıcı
Problem Çözme ve Sorumluluk Almama puanlarında ise cinsiyete göre anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Yaş değişkenine göre bakıldığında, Yapıcı Problem Çözme
puanları açısından 23-30 yaş grubundaki öğrencilerin puan ortalamasının, 18-20 yaş
grubunun ortalamasından yüksek olduğu gözlenmiştir. Sorumluluk Almama
puanlarında ise tersi bir bulgu elde edilmiştir. Öğrencilerin fen-teknik ve sosyal
alanlarda öğrenim görmelerine göre puan ortalamalarının karşılaştırılması sonucunda
tüm alt ölçek puanları açısından anlamlı farkın olmadığı bulunmuştur.
Anahtar Sözcükler:
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2006 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 15 Issue: 2 |