BibTex RIS Cite

Encümen i Şuara’nın Tanzimat Birinci Dönem Sanatçılarına Etkisi

Year 2006, Volume: 15 Issue: 2, 133 - 152, 01.06.2006

Abstract

19th century was a period pursuits for Turkish Literature A literature society of the period namely; Encümen i Şuara had brought together some of the remarkable poets of the time This society used to gather in Hersekli Ârif Hikmet Bey’s house on a weekly basis and members’ poems were read out by the members in the social setting Thanks to his strong voice Namık Kemal was quite often chosen to be the one to read out these poems Following that the members of the society used to make criticism upon the poems Poets like Ziya Pasha Namık Kemal who were at the early stage of their career were among this group of artists coming together to improve the Turkish poetry It is also known that Şinasi had some literature ralated bonds with some of the members of the society This piece of work aims to shed light on the influence of Encümen i Şuara on Şinasi Namık Kemal ve Ziya Pasha who belonged to Ottoman Political Reforms 1 Period Keywords: Encümen i Şuara 19th century Turkish Literature 19th century Divan Literature artists of Ottoman Political Reforms 1 Period Şinasi Namık Kemal Ziya Pasha

References

  • Akıncı, (1966), Gündüz, Batıya Yönelirken Şinasî, Ankara.
  • Akün, Ömer Faruk, (1972), Nâmık Kemal’in Mektubları, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul.
  • Akyüz, Kenan, (1995), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • And, Metin, (1999), Osmanlı Tiyatrosu, Dost Kitabevi Yay., Ankara.
  • Banarlı, Nihad S., (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, c.2, MEB Yay., İstanbul.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1972), Harâbât Karşısında Nâmık Kemâl, İrfan Yayınevi, İstanbul.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1979), Ziyâ Paşa Üzerinde Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi Yay., Ankara.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1980), Yakınçağ Türk Kültür ve Edebiyatı Üzerine Araştırmalar, Atatürk Üniversitesi Yay., Erzurum.
  • Emiroğlu, Öztürk, (2003), Türkiye’de Edebiyat Toplulukları, Akçağ Yay., Ankara.
  • Göçgün, Önder, (1999), Namık Kemâl’in Şairliği ve Bütün Şiirleri, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay., Ankara.
  • Göçgün, Önder, (2001), Ziya Paşa’nın Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği, Bütün Şiirleri ve Eserlerinden Açıklamalı Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Hâlet Bey, Divan, Millet Kütüphanesi, Ali Emiri Manzum Eserler, 96.
  • (İnal), İbnülemin Mahmud Kemal, (1327), Kemâlü’l-Hikme’t, Terceman-ı Hakikat Matbaası, İstanbul.
  • (İnal), İbnülemin Mahmud Kemal, (1334), Hersekli Arif Hikmet Divanı, Matbaa-i Âmire, İstanbul.
  • İnal, İbnülemin Mahmud Kemal, (1970), Son Asır Türk Şairleri, Cüz:XI, Millî Eğitim basımevi, İstanbul.
  • İsmail Habib, (1942), Tanzimattanberi I, Edebiyat Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Kerman, Zeynep, (1988), “Namık Kemal’in Mektupları’na Ek”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.67-73.
  • Kortantamer, Tunca, (1988), “Namık Kemal’in Şiirlerinde Eski Edebiyat Zemini ve Yeni Muhteva”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.103-126.
  • Kürkçüoğlu, Kemâl Edib, (1996), Osman Şems Efendi Dîvânı’ndan Seçmeler, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • Mustafa Nihat, (1934), “Eskiliğin Devamı”, Muasır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul.
  • Okay, Orhan, (2005), “Edebiyat Grupları ”, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yay., İstanbul.
  • Özgül, M. Kayahan, (1987), Leskofçalı Galip, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Özgül, M. Kayahan, (2006), Türk Edebiyatı Tarihi, c.3, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Parlatır, İsmail, (1988), “Namık Kemal’in “Lazımsa” Redifli Gazelleri ve Nazîreleri”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.161-183.
  • Tanpınar, A.Hamdi, (bty.), “Namık Kemal ve Şiirde Yenilik”, Namık Kemal Antolojisi, Muallim Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul, s.279-284.
  • Tanpınar, A. Hamdi, (1982), 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
  • Tansel, Feyziye Abdullah, (1967), Nâmık Kemâl’in Mektupları, c.1, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara.
  • Tarlan, A. Nihat, (1999) “Tanzimat Edebiyatında Hakiki Müceddit”, Tanzimat II, MEB Yay., İstanbul.
  • Uçman, Abdullah, (1988), “Namık Kemal Üzerine Bir Biyografi Denemesi”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.219-228.
  • Ünver, İsmail, (1988), “XIX. Yüzyıl Divan Nazım ve Nesri”, Büyük Türk Klasikleri, c.8, Ötüken-Söğüt, İstanbul, s.99-301.
  • Yetiş, Kâzım, (1989), Nâmık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.

ENCÜMEN-İ ŞUARA’NIN TANZİMAT BİRİNCİ DÖNEM SANATÇILARINA ETKİSİ

Year 2006, Volume: 15 Issue: 2, 133 - 152, 01.06.2006

Abstract

19. yüzyıl, Türk edebiyatı için bir arayışlar dönemidir. Bu dönemde edebî bir topluluk
olarak karşımıza çıkan Encümen-i Şuara, dönemin önemli bazı şairlerini bir araya
getirmiştir. Hersekli Ârif Hikmet Bey’in evinde her hafta toplanan Encümen üyelerinin
şiirleri, topluluk üyeleri önünde okunmaktadır. Gür sesinden dolayı, genç Namık
Kemal’e okutulan şiirlerin eleştirisi yapılmaktadır. Türk şiirini geliştirmek amacıyla bir
araya gelen bu sanatçılar arasında, edebî kişiliklerinin ilk dönemlerini yaşayan Ziya
Paşa ve Namık Kemal’e de rastlıyoruz. Şinasi’nin de topluluğun bazı üyeleriyle edebî
ilişkisi bilinmektedir. Bu çalışmada, Encümen-i Şuara’nın Tanzimat Birinci Dönem
sanatçılarından Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşa üzerindeki etkisi araştırılmıştır.

References

  • Akıncı, (1966), Gündüz, Batıya Yönelirken Şinasî, Ankara.
  • Akün, Ömer Faruk, (1972), Nâmık Kemal’in Mektubları, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul.
  • Akyüz, Kenan, (1995), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • And, Metin, (1999), Osmanlı Tiyatrosu, Dost Kitabevi Yay., Ankara.
  • Banarlı, Nihad S., (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, c.2, MEB Yay., İstanbul.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1972), Harâbât Karşısında Nâmık Kemâl, İrfan Yayınevi, İstanbul.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1979), Ziyâ Paşa Üzerinde Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi Yay., Ankara.
  • Bilgegil, M. Kaya, (1980), Yakınçağ Türk Kültür ve Edebiyatı Üzerine Araştırmalar, Atatürk Üniversitesi Yay., Erzurum.
  • Emiroğlu, Öztürk, (2003), Türkiye’de Edebiyat Toplulukları, Akçağ Yay., Ankara.
  • Göçgün, Önder, (1999), Namık Kemâl’in Şairliği ve Bütün Şiirleri, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay., Ankara.
  • Göçgün, Önder, (2001), Ziya Paşa’nın Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği, Bütün Şiirleri ve Eserlerinden Açıklamalı Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Hâlet Bey, Divan, Millet Kütüphanesi, Ali Emiri Manzum Eserler, 96.
  • (İnal), İbnülemin Mahmud Kemal, (1327), Kemâlü’l-Hikme’t, Terceman-ı Hakikat Matbaası, İstanbul.
  • (İnal), İbnülemin Mahmud Kemal, (1334), Hersekli Arif Hikmet Divanı, Matbaa-i Âmire, İstanbul.
  • İnal, İbnülemin Mahmud Kemal, (1970), Son Asır Türk Şairleri, Cüz:XI, Millî Eğitim basımevi, İstanbul.
  • İsmail Habib, (1942), Tanzimattanberi I, Edebiyat Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Kerman, Zeynep, (1988), “Namık Kemal’in Mektupları’na Ek”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.67-73.
  • Kortantamer, Tunca, (1988), “Namık Kemal’in Şiirlerinde Eski Edebiyat Zemini ve Yeni Muhteva”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.103-126.
  • Kürkçüoğlu, Kemâl Edib, (1996), Osman Şems Efendi Dîvânı’ndan Seçmeler, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • Mustafa Nihat, (1934), “Eskiliğin Devamı”, Muasır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul.
  • Okay, Orhan, (2005), “Edebiyat Grupları ”, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yay., İstanbul.
  • Özgül, M. Kayahan, (1987), Leskofçalı Galip, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Özgül, M. Kayahan, (2006), Türk Edebiyatı Tarihi, c.3, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Parlatır, İsmail, (1988), “Namık Kemal’in “Lazımsa” Redifli Gazelleri ve Nazîreleri”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.161-183.
  • Tanpınar, A.Hamdi, (bty.), “Namık Kemal ve Şiirde Yenilik”, Namık Kemal Antolojisi, Muallim Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul, s.279-284.
  • Tanpınar, A. Hamdi, (1982), 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
  • Tansel, Feyziye Abdullah, (1967), Nâmık Kemâl’in Mektupları, c.1, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara.
  • Tarlan, A. Nihat, (1999) “Tanzimat Edebiyatında Hakiki Müceddit”, Tanzimat II, MEB Yay., İstanbul.
  • Uçman, Abdullah, (1988), “Namık Kemal Üzerine Bir Biyografi Denemesi”, Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, s.219-228.
  • Ünver, İsmail, (1988), “XIX. Yüzyıl Divan Nazım ve Nesri”, Büyük Türk Klasikleri, c.8, Ötüken-Söğüt, İstanbul, s.99-301.
  • Yetiş, Kâzım, (1989), Nâmık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Korkut Çeçen

Publication Date June 1, 2006
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2006 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Çeçen, M. K. (2006). ENCÜMEN-İ ŞUARA’NIN TANZİMAT BİRİNCİ DÖNEM SANATÇILARINA ETKİSİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 133-152.