BibTex RIS Cite

Etude Comparative Sur “graziella” De Lamartine Et “l’education Sentimentale” De Flaubert

Year 2007, Volume: 16 Issue: 2, 269 - 281, 01.09.2007

Abstract

A Comparative Study on “Garziella” by Lamartine and “L’Education sentimentale” by Flaubert In this work “Garziella” by Lamartine and “L’Education sentimentale” by Flaubert have been studied comparatively We have tried to compare and contrast the above mentioned novels outstanding examples of Realism and Romanticism While investigating the similarities and differences we have studied the heroes heroines their emotional development and with their love The influence of money on love affairs and the function in this process have been studied as well These two novels based on mostly the biographies of their authors have shown a great similarity in their final chapters The male major characters recognize that they have not completed emotional development despite their old age and they have failed in this respect Besides while money is necessary for life and for sustaining interrelations in “Graziella” it is a means which helps Frédéric in “L’Education sentimentale” enter the bourgeoisie life of Paris and exist in such a society Key Words: Graziella L’Education sentimentale emotional development love money material love emotional love

Lamartine’in “Graziella” ve Flaubert’in “L’Education sentimentale” i Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Year 2007, Volume: 16 Issue: 2, 269 - 281, 01.09.2007

Abstract

Bu çalışmada Lamartine’in “Garziella” ve Flaubert’in “L’Education
sentimentale” isimli yapıtları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Coşumculuk ve Gerçekçilik akımlarının en yetkin örneklerini sunan bu iki
roman, iki farklı yazın akımına ait oluşları ile, benzerlikleriyle ve farklılıklarıyla
karşılaştırılmaya çalışılmıştır. Benzerlik ve farklılıklar bulgulanmaya çalışılırken
kahramanlar; duygusal gelişimleri ve aşklarıyla da incelenmiştir. Ayrıca aşk
ilişkilerinde paranın etkisi ve bu süreçteki işlevi, olanaklar ölçüsünde değerlendirilmeye
çalışılmıştır. Yazarlarının büyük oranda biyografilerini içeren bu iki roman, final
sahneleriyleriyle de büyük bir benzerlik gösterirler. İleri yaşlarına karşın, yazarlar,
kişiliklerinde duygusal gelişimlerini tamamlayamamışlar ve bu anlamda başarısızlığa
uğramışlardır. Para, "Graziella"da kişiler arası ilişkiler ve yaşam için bir gereklilik
anlamı taşırken, "L’Education sentimentale"de, Frédéric’in Paris’in burjuva dünyasına
girebilmesi ve böyle bir toplumda var olabilmesi için bir araçtır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yrd. Doç. Dr. Hanife Nâlân Genç This is me

Publication Date September 1, 2007
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2007 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Genç, Y. D. D. H. N. (2007). Lamartine’in “Graziella” ve Flaubert’in “L’Education sentimentale” i Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 269-281.