The aim of this study is to show how Turkish language users receipt new lexical formation Because of that to understand if this new elements find acceptance or not we prepared a small questionnaire Our questionnaire included ten new words which were from different fields These words were offered from TDK instead of foreign words especially from English The result of the study showed us that language users accept some of the new formation while other formations were not accepted But it is also a truth that multimedia has an important position in influencing the acceptance of new lexical formation Key words: neologisms new lexical formation new word loanword
Bu çalışmanın amacı türkçe dil kullanıcılarının yeni sözcüksel oluşumları nasıl alımladıklarını ortaya koymaktır Bu nedenle yeni öğelerin kabul görüp görmediklerini saptamak amacıyla küçük bir anket düzenledik Anketimizde TDK tarafından yabancı sözcüklere özellikle ingilizceden gelen sözcüklere karşılık olarak önerilen ve farklı alanlara ait on yeni sözcük yer almıştır Çalışma sonunda TDK’nın önerdiği bazı yeni öğeler konuşucuları tarafından kabul görürken bazıları ise kabul görmemektedir Ancak burada kitle iletişim araçlarının bu tür oluşumların kabul görmelerinde oynadığı rol gözardı edilemeyecek kadar önemlidir Anahtar Kelimeler : neolojizm yeni sözcük yeni sözcüksel oluşumlar yabancı sözcükler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 16 Issue: 2 |