The purpose of this study is to examine the effect of the group counseling based on Rational Emotive Behaviour Therapy on the perceptions of the problem solving skills of the university students Pretest posttest controlled group design was used in this research The study group included 22 person who were chosen from the volunteer students at Mersin University 11 of them were included in the experimental group the other 11 were included in the control group The perception levels of the problem solving skill of the students were measured by using Problem Solving Inventory PSI developed by Heppner and Petersen 1982 and it was adapted to Turkish by three difference researcher Taylan 1990; Şahin Şahin ve Heppner 1993; Çam 1995 The experimental group was given counseling based on REBT and the control group was not included the process In order to determine whether the long lasting effect of REBT continue or not follow up study was held after 2 and 12 months In data analysis two way variance analysis t test and wilcoxon signed rank test for paired samples were used The results showed that the group counseling based on REBT increased the perceptions levels of the problem solving skills of the members of experimental group and effects of the group counseling was continuing after 2 and 12 month from the end of study Key words: Rational emotive behaviour therapy group counseling problem solving
Bu çalışmanın amacı, Akılcı Duygusal Davranış Terapisi (ADDT)’ne dayalı
grupla psikolojik danışmanın, üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları
üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada, Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Deney
Deseni (ÖSKD) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2005-2006 öğretim yılında
Mersin Üniversitesi’nde öğrenimini sürdüren ve grup çalışmasına katılmaya gönüllü
olan öğrenciler arasından seçilen 22 kişiden oluşturulmuştur. Öğrencilerden 11’i deney
grubuna 11’i ise kontrol grubuna Problem Çözme Envanteri (PÇE)’nden aldıkları
puanlar doğrultusunda yansız olarak atanmışlardır. Veri toplama aracı olarak, Heppner
ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve üç farklı araştırmacı (Taylan, 1990; Şahin,
Şahin ve Heppner, 1993; Çam, 1995) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Problem Çözme
Envanteri” (PÇE) kullanılmıştır. Deney grubuna 8 haftalık ADDT’ne dayalı grupla
psikolojik danışma uygulanmış, kontrol grubuna ise herhangi bir işlem yapılmamıştır.
ADDT’nin Long-Lasting (uzun süreli) etkisinin devam edip etmediğini belirlemek için
2 ve 12 ay sonra olmak üzere 2 kez izleme uygulaması yapılmıştır. Verilerin
analizinde, tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyans analizi, t testi ve wilcoxon işaretli
sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları; üniversite öğrencilerine uygulanan
ADDT’ne dayalı grupla psikolojik danışmanın, grup üyelerinin problem çözme becerisi
algılarını yükseltmede etkili olduğunu ve çalışmanın bitiminden 2 ve 12 ay sonra da
etkisinin devam ettiğini göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 1 |