Even though the conceptions of what higher education institutions expect to gain from education differ across Europe it is very much clear that the ultimate goal of an educational institution is to graduate students who are ready to compete with other graduates from other institutions and or countries Therefore different institutions in some countries have begun to offer courses in the medium of English to be able to get an edge in the growing market The question that should be asked at that point is whether this approach increases the efficiency of language learning In other words the goal of the study in hand is to test whether teaching a content through a foreign language can be regarded as an approach to rise the already challenging process of learning a second language In order to answer the research question “Does content based language instruction affect the learners’ perception of their study field?” 40 students from three different departments of two state universities were given questionnaires The universities differed from each other in terms of the medium of instruction The results reveal no statistically significant difference between the two groups In other words all the analyses for the study were calculated on SPSS 1 3 version for Windows
Her ne kadar her yüksek öğretim kurumunun eğitimden almayı istediği sonuç tüm
Avrupa’da ve hatta dünyada farklılıklar gösterse de, sonuçta her kurumun hedefi diğer
yüksek öğretim kurumlarından ve/ya da ülkelerden mezun olmuş öğrencilerle
yarışabilen mezunlar vermektir. Bu yüzden, dünyanın bazı ülkelerinde yüksek öğretim
kurumları mezunlarının sürekli gelişen pazarda yer alabilmesi için derslerinin tamamını
İngilizce vermeye başlamışlardır. Tam da bu aşamada sorulması gereken soru, bu
anlayışın dil öğrenme etkinliğini arttırıp arttırmadığıdır. Diğer bir deyişle, acaba ders
içeriğinin anadilden başka bir ikinci dilde verilmesi zaten zor bir süreç olan dil
edinimini daha da zorlaştırmaktamıdır? Bunun için belirlenen ‘İkinci dilde hazırlanmış
içeriğe dayalı dil öğretimi öğrencilerin bölümlerine karşı olan algılamalarını etkiler mi?’
araştırma sorusuna cevap bulmak adına birbirinden sadece eğitim dili açısıdan farklılık
gösteren üç değişik bölümde okuyan iki devlet üniversitesinin 40 öğrencisine anket
verilmiştir. Analiz sonuçları bu iki farklı üniversite öğrencilerinin okudukları aynı
alana dair görüşleri arasında istatistiksel bir farklılık göstermemektedir. Diğer bir
deyişle, içeriğin ikinci dilde veriliyor olması bu çalışmaya katılan öğrencilerin
bölümleriyle ilgili görüşlerini etkilememiştir. Çalışma için kullanılan tüm analizler
SPSS 1,3 sürümü kullanılarak yapılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 1 |