The purpose of the study is to investigate the ideas of 5th grade students regarding friends and friendship accrding to sociometric status and academic achievement The study was conducted among 528 students attending 5th grades Study data were obtained using Peer Beliefs Scale and interview form According to the results there was no correlation among the ideas of students on their friends sociometric status and academic achievement but it was found some differences on some aspects of friendship perception according to academic achievement It was determined that successful students can make friends easily and their friendship relations are better relatively Moreover most frequently they refered to themselves with positive features such as being reliable successful intelligent cheerful amiable Key Words: Friendship Relationship Sociometric Status Academic Achievement Peer Relations
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık
konusundaki düşüncelerini ve arkadaşlık anlayışlarını sosyometrik statü ve akademik
başarıya göre incelemektir. Araştırmaya ilköğretim 5. sınıfta okuyan 528 öğrenci dahil
edilmiştir. Araştırmanın verileri, Akran İnançları Ölçeği ve görüşme formu kullanılarak
elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin arkadaşlarına ilişkin olumlu
ve olumsuz düşünceleri sosyometrik statü ve akademik başarıya göre farklılık
göstermemiştir. Ancak yapılan görüşmelerde akademik başarı açısından arkadaşlık
ilişkileri konusundaki düşüncelerde bazı farklılıklar olduğu saptanmıştır. Başarılı
öğrencilerin daha kolay arkadaş edindikleri ve arkadaş ilişkilerinin daha olumlu olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca başarılı öğrencilerin kendilerine yönelik güvenilir olma, başarılı
olma, zeki olma, neşeli olma, sevilme ve cana yakın olma gibi olumlu özellikleri daha
fazla atfettikleri bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 2 |