In competitive economic conditions now business enterprises use different tools to provide the competitive advantage and value maximization One of these tools is life cycle cost analysis The life cycle cost analysis is a cost analysis method which expresses expected cost that appears during the all life cycle which is related to existence system or project as the same kinds of purchasing power This analysis method is examined by different types of marketing producer and consumer point of view and it is used as a strategical tool during decision process In this study the life cycle cost analysis is explained with all aspects and the practice examples related to how the life cycle cost analysis in procurement process with consumer point of view as a strategical decision are given Key Words: Life Cycle Cost Analysis Cost Management Procurement Management
Kıran kırana rekabetin yaşandığı günümüz ekonomik koşullarında işletmeler
rekabet avantajı ve değer maksimizasyonu sağlamak için değişik araçlar
kullanmaktadır. Bu araçlardan biri de yaşam seyri maliyet analizi (YSM) dir. YSM bir
varlık veya sisteme sahip olmanın veya bir mamulü üretmenin ilgili varlık, sistem veya
projeye ilişkin tüm yaşam seyri boyunca ortaya çıkan ve çıkması beklenen maliyetleri
aynı satın alma gücüyle ifade eden bir maliyet analiz yöntemidir. Bu analiz yöntemi
pazarlama, üretici ve tüketici bakış açıları ile farklı şekillerde ele alınıp, karar sürecinde
stratejik bir araç olarak kullanılabilmektedir. Bu çalışmada yaşam seyri maliyet
analizleri tüm yönleriyle açıklanarak, tüketici bakış açısıyla tedarik sürecinde yaşam
seyri maliyet analizlerinin nasıl stratejik bir karar aracı olarak kullanıldığına ilişkin
uygulama örnekleri verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 2 |