The aim of this study is to determine teachers’ opinions on effects of social and economic differences among students on student’s relationships and teaching process For this purpose individual interviews were done with 47 second grade teachers of primary school whose students have different social and economic features Data were analysed by using content analysis which is one of the qualitative data analysis techniques According to the results social and economic differences among students cause grouping at students’ relationships and disturb group work It is suggested that teachers should undergo an educational process which is related to managing social and economic differences in the classroom Key Words: Social differences economic differences student’s relationship teaching process
Bu araştırmada aynı sınıfta öğrenim gören öğrenciler arasındaki sosyal ve ekonomik farklılıkların öğrenci ilişkisi ve öğretim süreci üzerindeki etkilerine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır Bu amaçla öğrencileri sosyal ve ekonomik açılardan farklılaşan 47 ilköğretim okulu ikinci kademe öğretmeni ile bireysel görüşmeler yapılmıştır Elde edilen veriler nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir Araştırmanın sonunda öğrenciler arasındaki sosyal ve ekonomik farklılıkların öğrenci ilişkilerinde gruplaşmalara yol açtığı ve öğretim sürecinde de grup çalışmalarını aksattığı belirlenmiştir Araştırma sonuçlarına bağlı olarak öğretmenlerin sınıf içindeki sosyal ve ekonomik farklılıkları yönetme konusunda bir eğitimden geçirilmeleri önerilmektedir Anahtar Kelimeler: Sosyal farklılık ekonomik farklılık öğrenci ilişkisi öğretim süreci TEACHERS’ OPINIONS ON THE EFFECTS OF SOCIAL AND ECONOMIC DIFFERENCES AMONG STUDENTS ON STUDENT’S RELATIONSHIPS AND TEACHING PROCESS
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 3 |