This study is conducted as a descriptive study for the purpose of identifying the self appraisal of problem solving ability of managers working in a private and public hospitals in Mersin Data were collected by using a questionnaire and the “Problem Solving Inventory” This inventory provides a general appraisal of individual as a problem solver and assesses perceptions of problem solving ability 102 managers who work in the public and private hospitals are included in the study however because of the missing data 95 questionnaires were included in the study The managers’ problem solving inventory PSI mean score was 108 68 ±7 43 There was no difference between the total PSI scores of age group gender education experience type of hospital private public to be taken management training of all managers who were included in the study Keywords: Problem Solving Ability Hospital Manager
Abaan, S. ve Altıntoprak A., (2005). Hemşirelerde Problem Çözme Becerileri: Öz Değerlendirme Sonuçlarının Analizi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,12(1), 62–76.
ACHA (American College of Hospital Administrators), (1984). The Evolving of the Hospital Chief Executive Officer. Chicago: The American College of Hospital Administrators.
Aksu, M. ve Berberoğlu, G., (1991). Mantıksak Düşünmenin Belli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildiri Metinleri, Kültür Yayınları, 291–294, İstanbul.
Altun, M. (2000). İlköğretimde P roblem Çözme Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147, Temmuz-Eylül 2000.
Altunçekiç, A., Yaman, S., Koray,Ö., (2005).Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Kastamonu İli Örneği), Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1),93-102.
Anderson, J.R., (1980). Cognitive Psychology and It’s Implications, Fifth Edition, W.H. Freeman and Company, San Francisco.
Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu, Türk Dili Kurumu, Türkçe Sözlük,1992, İstanbul.
Bağırkan, Ş., (1983), Karar Verme, Der Yayınları, İstanbul.
Bose, R., (2003). Knowledge Management Enabled Health Care Management System: Capabilities, Infrastructure, and Decision Support, Expert System with Applications, 24, 59-71.
Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, (Çev. Ferhan Oğuzkan), Milli Eğitim Basımevi, No:3130, İstanbul.
Charles, R., Lester, F. ve O’Daffer, P., (1987), How to Evaluate Progress in Problem Solving, NCTM, Reston, Va.
Cowen, E. L. (1986). Primary Prevention in Mental Health Ten Years of Retrospect and Ten Years of Prospect”. Akt. M Kessler ve SE Goldstein (Ed) A decade of progress in primary prevention. University press of New England, 3-45.
Dede, Y. ve Yaman S., (2006). Yetişkinlerin Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Polis Dergisi, 47, Ocak-Şubat- Mart 2006, 233-241.
Demir, R., Engin, E., Açıkel, E., Örener, C. ve Çağlar S., “Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Başhemşirelerinin Yönetim Becerilerini Algılamaları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, hemhiz.med.ege.edu.tr/Image/documents/c9.doc; 03.03.2008.
Demir, R., Engin, E., Nurülke, B., İnce İ. ve Yılmaz G., “Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Hemşirelerinin Problem Çözme Becerileri ile Hemşirelerin Başhemşirelerden Yönetim Becerilerine İlişkin Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, hemhiz.med.ege.edu.tr/Image/documents/c15.doc; 03.03.2008.
Dinçer, Ö., (1985). Organizasyon Geliştirme Sürecinde İlk Adım: Organizasyon Sistemini ve Problemlerini Teşhis, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 7-15, İstanbul.
Erdem, Y., (1995). Yüksekokul ve Sağlık Meslek Lisesi Mezunu Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerini Algılama Durumları, 4.Ulusal Hemşirelik Kongresi, Ankara.
Gelbal, S., (1991). Problem Çözme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, Ankara.
Gemlik, N. ve Sur, H., (2004). Özel Hastane Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerini algılama düzeylerine İlişkin Bir İnceleme, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2).
Güçray, S., (2001). Ergenlerde Sarar Verme Davranışlarının Öz-saygı ve Problem Çözme Becerileri Algısı ile İlişkisi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(8), 106-121.
Hayes, J. R. (1981). The Complete Problem Solver. Philadelphia: The Franklin Institute Press.
Heppner, P.P. ve Petersen, C.H., (1982). The Development and Implications of a Personal Problem Solving Inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
Hicks, J.M., (1991). Problem Solving in Business and Management, Champman and Hall, London.
Higgins, J.M. (1991). The Management Challenge. New York: Macmillan Publishing Company.
Kalaycı, N., (2001). Sosyal Bilgilerde Problem Çözme ve Uygulamalar, Gazi Kitabevi, Ankara
Kelleci, M. ve Gölbaşı, Z., (2004). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2).
Korkut, F. (2002). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
Latterell, C., (2003). NCTM-oriented Versus Traditional Problem S olving Skills. Joint Mathematics Meeting, Baltimore, MD.
Lorenzo, M., (2005). “The Development, Implementation And Evaluation of A Problem Solving Heuristic”, International Journal of Science and Mathematistics Education, 3:33-58, National Science Council, Taiwan.
Morgan, C. T., (1995). Psikolojiye Giriş (Çev. Hüsnü Arıcı ve diğ.), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü yayınları, 11. Baskı, Ankara
Onaran, O., (1975). Örgütlerde Karar Verme. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
Phillips, S.D., Pazienza, N.Y., Ferin, H.H., (1984), Decision Making Styles and Problem Solving Appraisal, Journal of Counseling psychology, 31(4), 497-502, (Akt. Sonay Güçray , 2001 “Ergenlerde Karar Verme Davranışlarının Öz-saygı ve Problem Çözme Becerileri Algısı ile İlişkisi”, Ç.Ü.Sosyal Bilimler Dergisi, 8(8), 106- 121).
Rakich, J.S. ve Krigline, A.B., (1996). Problem Solving in Health Services Organizations, Hospital Topics, Spring-96, 74(2), Database: Academic Search Complete.
Senemoğlu, N., (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara.
Şahin, N., Şahin, N. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric Properties of The Problem Solving Inventory in a Group of Turkish University Students, Cognitive Therapy and Research, 17, 379-396.
Terzioğlu, F. (2006). The perceived problem solving ability of nurse managers, Journal of Nursing Management, 14(5), 340-347.
Tokat, M.B., Kara, H. ve Ülgün, N., (2005). Yöneticilerin Sorun Çözme Yetenekleri ve Kontrol Odağının Belirlenmesi: DPÜ Örneği, Azerbaycan Devlet İktisad Üniversitesi, Türk Dünyası İşletme Fakültesi Dergisi, 2.
Ulupınar S., (1997). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
YÖK/Dünya Bankası. (1997). Fizik Öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
Hastane Yöneticilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir Alan Araştırması
Year 2009,
Volume: 18 Issue: 1, 95 - 108, 01.06.2009
Araştırma Mersin ilinde özel ve kamu hastanelerinde çalışan yöneticilerin problem çözme yeteneklerini nasıl değerlendirdiklerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır Veriler soru formu ve “Problem Çözme Envanteri” ile toplanmıştır Bu envanter bireyin problem çözücü olarak genelde kendini değerlendirmesi ve problem çözme yeteneğini algılamasını ortaya çıkarmaktadır Araştırmaya özel ve kamu hastanelerinde çalışan 102 yönetici dahil edilmiştir Ancak veri kayıpları nedeniyle 95 soru formu araştırmaya dahil edilmiştir Yöneticilerin problem çözme envanterinden elde edilen toplam skor 108 68±7 43’dür Problem Çözme Envanterinden elde edilen toplam puanı ile araştırmaya katılan yöneticilerin yaş grupları cinsiyet eğitim düzeyi deneyim ve hastane türü özel kamu ve yönetici eğitimi alıp almamasına göre bir farklılık bulunmamıştır Anahtar Kelimeler: Problem Çözme Becerisi Hastane Yönetici
Abaan, S. ve Altıntoprak A., (2005). Hemşirelerde Problem Çözme Becerileri: Öz Değerlendirme Sonuçlarının Analizi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,12(1), 62–76.
ACHA (American College of Hospital Administrators), (1984). The Evolving of the Hospital Chief Executive Officer. Chicago: The American College of Hospital Administrators.
Aksu, M. ve Berberoğlu, G., (1991). Mantıksak Düşünmenin Belli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildiri Metinleri, Kültür Yayınları, 291–294, İstanbul.
Altun, M. (2000). İlköğretimde P roblem Çözme Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147, Temmuz-Eylül 2000.
Altunçekiç, A., Yaman, S., Koray,Ö., (2005).Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Kastamonu İli Örneği), Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1),93-102.
Anderson, J.R., (1980). Cognitive Psychology and It’s Implications, Fifth Edition, W.H. Freeman and Company, San Francisco.
Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu, Türk Dili Kurumu, Türkçe Sözlük,1992, İstanbul.
Bağırkan, Ş., (1983), Karar Verme, Der Yayınları, İstanbul.
Bose, R., (2003). Knowledge Management Enabled Health Care Management System: Capabilities, Infrastructure, and Decision Support, Expert System with Applications, 24, 59-71.
Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, (Çev. Ferhan Oğuzkan), Milli Eğitim Basımevi, No:3130, İstanbul.
Charles, R., Lester, F. ve O’Daffer, P., (1987), How to Evaluate Progress in Problem Solving, NCTM, Reston, Va.
Cowen, E. L. (1986). Primary Prevention in Mental Health Ten Years of Retrospect and Ten Years of Prospect”. Akt. M Kessler ve SE Goldstein (Ed) A decade of progress in primary prevention. University press of New England, 3-45.
Dede, Y. ve Yaman S., (2006). Yetişkinlerin Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Polis Dergisi, 47, Ocak-Şubat- Mart 2006, 233-241.
Demir, R., Engin, E., Açıkel, E., Örener, C. ve Çağlar S., “Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Başhemşirelerinin Yönetim Becerilerini Algılamaları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, hemhiz.med.ege.edu.tr/Image/documents/c9.doc; 03.03.2008.
Demir, R., Engin, E., Nurülke, B., İnce İ. ve Yılmaz G., “Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Hemşirelerinin Problem Çözme Becerileri ile Hemşirelerin Başhemşirelerden Yönetim Becerilerine İlişkin Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, hemhiz.med.ege.edu.tr/Image/documents/c15.doc; 03.03.2008.
Dinçer, Ö., (1985). Organizasyon Geliştirme Sürecinde İlk Adım: Organizasyon Sistemini ve Problemlerini Teşhis, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 7-15, İstanbul.
Erdem, Y., (1995). Yüksekokul ve Sağlık Meslek Lisesi Mezunu Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerini Algılama Durumları, 4.Ulusal Hemşirelik Kongresi, Ankara.
Gelbal, S., (1991). Problem Çözme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, Ankara.
Gemlik, N. ve Sur, H., (2004). Özel Hastane Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerini algılama düzeylerine İlişkin Bir İnceleme, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2).
Güçray, S., (2001). Ergenlerde Sarar Verme Davranışlarının Öz-saygı ve Problem Çözme Becerileri Algısı ile İlişkisi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(8), 106-121.
Hayes, J. R. (1981). The Complete Problem Solver. Philadelphia: The Franklin Institute Press.
Heppner, P.P. ve Petersen, C.H., (1982). The Development and Implications of a Personal Problem Solving Inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
Hicks, J.M., (1991). Problem Solving in Business and Management, Champman and Hall, London.
Higgins, J.M. (1991). The Management Challenge. New York: Macmillan Publishing Company.
Kalaycı, N., (2001). Sosyal Bilgilerde Problem Çözme ve Uygulamalar, Gazi Kitabevi, Ankara
Kelleci, M. ve Gölbaşı, Z., (2004). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2).
Korkut, F. (2002). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
Latterell, C., (2003). NCTM-oriented Versus Traditional Problem S olving Skills. Joint Mathematics Meeting, Baltimore, MD.
Lorenzo, M., (2005). “The Development, Implementation And Evaluation of A Problem Solving Heuristic”, International Journal of Science and Mathematistics Education, 3:33-58, National Science Council, Taiwan.
Morgan, C. T., (1995). Psikolojiye Giriş (Çev. Hüsnü Arıcı ve diğ.), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü yayınları, 11. Baskı, Ankara
Onaran, O., (1975). Örgütlerde Karar Verme. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
Phillips, S.D., Pazienza, N.Y., Ferin, H.H., (1984), Decision Making Styles and Problem Solving Appraisal, Journal of Counseling psychology, 31(4), 497-502, (Akt. Sonay Güçray , 2001 “Ergenlerde Karar Verme Davranışlarının Öz-saygı ve Problem Çözme Becerileri Algısı ile İlişkisi”, Ç.Ü.Sosyal Bilimler Dergisi, 8(8), 106- 121).
Rakich, J.S. ve Krigline, A.B., (1996). Problem Solving in Health Services Organizations, Hospital Topics, Spring-96, 74(2), Database: Academic Search Complete.
Senemoğlu, N., (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara.
Şahin, N., Şahin, N. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric Properties of The Problem Solving Inventory in a Group of Turkish University Students, Cognitive Therapy and Research, 17, 379-396.
Terzioğlu, F. (2006). The perceived problem solving ability of nurse managers, Journal of Nursing Management, 14(5), 340-347.
Tokat, M.B., Kara, H. ve Ülgün, N., (2005). Yöneticilerin Sorun Çözme Yetenekleri ve Kontrol Odağının Belirlenmesi: DPÜ Örneği, Azerbaycan Devlet İktisad Üniversitesi, Türk Dünyası İşletme Fakültesi Dergisi, 2.
Ulupınar S., (1997). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
YÖK/Dünya Bankası. (1997). Fizik Öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
Çelik, Y., & Yurdakul, Y. (2009). Hastane Yöneticilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir Alan Araştırması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 95-108.