English has emerged as a world language which is used from international trade to international media and contributed to the increase of communication among nations Parallel to this situation the English language has been acquiring an important role in Turkey as a tool for communication and a means of progress This qualitative study describes language learners’ perception of this influential language The data were gathered form students in preparatory program through semi structured interviews and analyzed through meaning condensation method Results indicated that language learners perceive English as an international language and have multilayered attitude towards English On the one hand they value English as a language of power and want to have an access to this power by mastering it but on the other hand they question its dominance and show negative attitude towards learning English Key Words: English as an International Language attitude towards English Foreign language education
Uluslararası sahada ticaretten medyaya kadar pek çok alanda kullanılan İngilizce,
dünyada ortak iletişim dili olarak görülmekte ve uluslar arası alanda iletişimin
artmasına katkıda bulunmaktadır. Buna paralel olarak, İngilizce Türkiye de iletişim ve
gelişme aracı olarak önemli bir yer edinmektedir. Bu çalışma üniversite hazırlık sınıfı
öğrencilerinin bu etkili dili nasıl algıladıklarını ve bu dile karşı olan tutumlarını tasvir
etmektedir. Çalışmanın verileri röportaj yöntemi ile toplanıp anlam-yoğunlaştırma
yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar öğrencilerin İngilizceyi uluslar arası bir dil
olarak algıladıklarını ve bu dile karşı tutumlarının çok katmanlı olduğunu işaret
etmiştir. Öğrenciler bir yandan İngilizceyi güç sembolü olarak görmekte ve İngilizce
öğrenerek bu güce erişmeyi istemekte, diğer yandan ise İngilizcenin egemenliğini
sorgulamakta ve İngilizceye karşı olumsuz tutum sergilemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 18 Issue: 1 |