In this study it is aimed to determine the primary student teachers’ using level of measurement and evaluation methods in the new Turkish education program The study was conducted on the students studying at Hacettepe University Primary Teaching Education Department Descriptive model was used in the study The data was collected through qualitative method In order to determine the using level of measurement and evaluation methods in the new Turkish curriculum semi structured interviews were made by student teachers Also the student teachers’ measureme nt and evaluation methods in their lesson plans that they practice for School Experience II were investigated The views provided from the interviews were investigated through descriptive analysis and content analysis techniques The lesson plans were investigated through document analysis technique At the end of the study the using level of the primary student teachers’ using level of measurement and evaluation methods within the framework of new Turkish curriculum were determined and some suggestions were made according to the process of teacher training for Turkish education Key words: Turkish curriculum measurement and evaluation methods primary student teacher
Bu araştırmada, Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 4. sınıf öğrencilerinin yeni Türkçe
programında yer alan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma düzeylerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Ana
Bilim Dalında yapılmıştır. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmaya
ilişkin veriler nitel araştırma yöntemiyle toplanmıştır. Öğretmen adaylarının Türkçe
dersindeki yeni ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma düzeylerini belirlemek
amacıyla adaylarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca
araştırmada öğretmen adaylarının Okul Deneyimi II dersinde yaptıkları ve bu ders
kapsamında ilköğretim okullarında uyguladıkları ders planlarındaki ölçme ve
değerlendirme yöntemleri incelenmiştir. Öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerden
elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi tekniğiyle, adayların ders planları ise
doküman analizi tekniği ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının
yeni Türkçe programındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma düzeyleri
belirlenerek Türkçe öğretimi kapsamındaki öğretmen yetiştirme sürecine yönelik
öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 18 Issue: 1 |