Research Article
BibTex RIS Cite

THE DEVELOPMENTAL PATHS IN TURKISH CHILDREN’S EARLY LEXICAL COMPOSITION

Year 2009, Volume: 18 Issue: 2, 415 - 426, 01.09.2009

Abstract

This paper describes general developmental changes in Turkish children’s
early lexicon. Also, these lexical patterns are discussed in terms of interindividual paths.
A point of view integrating language and cognition is taken to explain the growth
trajectories in this research. In the related field, to understand the cognitive bases
children stand on, the interaction between language growth and conceptual development
has been investigated. In recent years, a significant body of research has accumulated
both in individual and cross linguistic studies concerning the parallel objectives.
The objective of this study is to observe Turkish children’s language growth
patterns in the light of the related findings to observe whether there were shared patterns
with French, Spanish, English and Swedish children’s language development mentioned
by researchers in the field. The overall aim of this study is to see whether Turkish
children’s early lexical composition follows the three waves (from reference to predicates then to grammatical items) regarding the pattern of English speaking
children’s lexicon, then that of French children. With these aims in mind, the
longitudinal data of five Turkish children in their routine interactions with their mothers
were analysed. The findings are generally in keeping with the related research findings.
As for interindividual variation, one early and one late talker was compared into each
other.

THE DEVELOPMENTAL PATHS IN TURKISH CHILDREN’S EARLY LEXICAL COMPOSITION

Year 2009, Volume: 18 Issue: 2, 415 - 426, 01.09.2009

Abstract

Bu araştırma, Türkçeyi anadil olarak edinen çocukların erken dönem sözcük
dağarcıklarının yapısındaki genel gelişimsel değişimleri incelemektedir. Buna ek olarak,
bu değişimleri çocukların bireysel dil gelişim farklılıklarını dikkate alarak tartışmakta
temel amaçlardandır. Dil ve bilişsel gelişimi birbiri ile ilişkilendirme yaklaşımı, bu
çalışmada da izlenmiştir. İlgili alanda, çocukların temel olarak izlediği bilişsel yolu
anlamak için, dil ve kavramsal ilerleme arasındaki etkileşim incelenmiştir. Son yıllarda,
aynı amaçtan hareketle, hem diller arası karşılaştırmalı çalışmalarda hem de bireysel dil
edinimi farklılıkları konusunda önemli araştırmalar yapılmaktadır.
Bu araştırmanın amacı, anadili Fransızca, İspanyolca, İngilizce ve İsveççe olan
çocukların erken dönem sözcük dağarcıklarında izlenen genel gelişim yapılarının,
anadili Türkçe olan çocuklarda gözlenip gözlenmediğini ortaya çıkarmaktır. Genel
amaç, Türkçeyi anadil olarak edinen çocukların erken dönem sözcük dağarcıklarında, üç
aşamadan meydana gelen yolu izleyip izlemediklerini bulmaktır (gönderim,
yüklemleme ve dilbilgisi). Bu amaçla, 5 Türk çocuğunun, anneleri ile doğa ortamdaki
anadil gelişimlerinin gözlemlendiği veri tabanı incelenmiştir. Genel sonuçlar, Türk
çocuklarının da ilgili alanda farklı diller için bulunan gelişim yolunu izledikleri
yönündedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Instructor Dr. N. Feyza Türkay This is me

Publication Date September 1, 2009
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2009 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Türkay, I. D. N. F. (2009). THE DEVELOPMENTAL PATHS IN TURKISH CHILDREN’S EARLY LEXICAL COMPOSITION. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 415-426.