Today the growing amount of products and services urges consumers to consumption The companies entrepreneurs manufacturers who discover these changes attach new products and services to their existing offerings With the growth of capitalism shopping has become a consumption madness and the consumers have moved away from traditional shopping patterns and view shopping as an entertaining activity The main purpose of this study is to discover adoloscents’ shooping patterns and choice criteria in the context of hedonic and utilitarian shopping motivations In this study a questionnaire to measure consumers’ attitudes towards shopping and retailer selection criteria is constructed Consumers’ purchasing behaviors are investigated by these attitudes and criteria Keywords: shopping value hedonic and utilitarian purchase behavior retail selection criteria
Günümüzde hızla artan yeni ürünler, yeni hizmet alanları kişileri tüketime yönelik bir
davranış içerisine sokmaktadır. Bu durumun farkına varan işletmeciler, girişimciler,
üreticiler var olan ürün ve hizmetlere her gün yeni bir şey eklemektedir. Kapitalizmin
yaygınlaşması ile birlikte tüketim çılgınlığına dönüşen alışveriş faaliyeti kişilerin
geleneksel satın alma tarzlarından uzaklaşmalarına ve bu faaliyetin bir keyif aracı olarak
görülmesine sebep olmuştur. Bu çalışmanın amacı genç tüketicilerin alışveriş
sırasındaki tutumlarını ve mağaza değerlendirme kriterlerini hazcı ve faydacı değer
açısından incelenmesidir. Bu çalışmada tüketicilerin alışveriş sırasındaki tutumlarını ve
mağaza değerlendirme kriterlerini içeren bir anket uygulanmıştır. Bu tutum ve kriterlere
bağlı olarak kişilerin satın alma davranışları incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 1 |