The aim of this study is to find out Professional orientations in Turkey These three questions are tried to be answered within the framework of this general aim 1 What are the criteria determining election of professional executives? 2 What are the most important features of professional executives? 3 With which authorities are professional executives furnished? The necessary data about the questions was gathered from life stories of business founders and professional executives who worked several years for Turkish firms from yearbooks published by Istanbul Stock Exchange from websites of firms and from interviews with firm owners owner executives and professional executives The gathered data was subject to content analysis The results of analysis show that the most important criteria determining the professional executives is trust Also social networking and popularity are other features important for determining professional executives As a reflection of the criteria for determining professional executives making use of the social network in hand appears to be one of the most prominent features of professional executives Analysis regarding professional executives’ use of their authorities shows that the authority given to professional Turkish executives remains at the operational level The findings imply along with the abovementioned issues that Turkish entrepreneurs are in between the desire of control and professionalization obligation Key Words: Professional orientations Professional selection criteria Characteristics of professionals
Bu araştırma Türkiye’deki profesyonelleşme yönelimlerini tespit etmek amacıyla
yapılmıştır. Bu genel amaç çerçevesinde araştırmada şu üç soruya cevap aranmıştır. 1.
Profesyonel yöneticilerin seçiminde belirleyici olan kriterler nelerdir? 2. Profesyonel
yöneticilerin hangi özellikleri ön plana çıkmaktadır? 3. Profesyonel yöneticiler hangi
yetkilerle donatılmaktadır? Araştırmada cevap aranan sorulara ilişkin ihtiyaç duyulan
veriler, işletme kurucularının ve Türk işletmelerinde uzun süre çalışan profesyonel
yöneticilerin hayat hikayelerinden, İMKB tarafından yayınlanan şirket yıllıklarından,
işletmelerin web sitelerinden ve işletme sahipleri/sahip yöneticiler ve profesyonel
yöneticiler ile yapılan mülakatlar vasıtasıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgular, Türk
işletmelerinde profesyonel yönetici seçiminde belirleyici olan en önemli kriterin kişiye
duyulan güven olduğunu göstermektedir. Kişiye duyulan güvenin yanı sıra sahip olunan
sosyal ağların ve popülerliğin profesyonellerin seçiminde belirleyici olan diğer kriterler
olarak ön plana çıktığı görülmektedir. Profesyonellerin en fazla öne çıkan özelliklerinin
ise sahip oldukları sosyal ağları kullanmaları olduğu görülmektedir. Yöneticilerin
donatıldıkları yetkileri ortaya çıkarmaya ilişkin analizler ise, Türk işletmelerinde
profesyonel yöneticilere verilen yetkinin operasyonel düzeyde kaldığını göstermektedir.
Elde edilen bulgular yukarıda bahsedilenlerin yanında, Türk girişimcisinin kontrolü elde
tutma arzusu ile profesyonelleşme mecburiyeti arasında kaldığına dair imalarda
bulunmaktadır.
Anahtar Kelim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 1 |