The influence of technological products of the information age we live in is felt in our life much more than ever before Besides its significant and indispensable benefits like communication research transport comfort and etc it has certain unfavorable aspects which cannot be overlooked Particularly easy access to computer and internet facilities mostly enslave the young generations; computer games made of appealing graphic design and contents as well as websites attract the youth like a magnet and lock them to the monitor In addition young people hypnotized by digital windows whose screen size may change from a match box to a black board gradually read much less than previously Our primary responsibility as academicians researchers teachers and parents is to save the young generation from this serious addiction and encourage them to read for these young people to whom we will entrust our tomorrow without awareness experience the information age by spending most of their time in virtual settings The purpose of this study is to share new research on the topic with the reader and discuss what can be done in order to motivate the young generation to read so that a highly cultured society is attained At the end of the article suggestions and implications are provided which are necessary to form a well established reading habit Key words: Reading habit Pleasure Reading Sustained Silent Reading Accelerated Reading
Yaşamakta olduğumuz bilgi çağının teknolojik ürünleri her geçen gün hayatımızda
varlıklarını giderek daha fazla hissettirmektedirler. Bu ürünlerin, çok önemli ve
vazgeçilmez faydalarının ve sağladıkları kolaylıkların yanında haberleşme, araştırma,
taşınabilirlik, konfor vb. görmezden gelemeyeceğimiz birçok olumsuz yönleri de yok
değildir. Özellikle, bilgisayar ve internete olan erişim kolaylığı en çok genç kuşakları
esareti altına almakta, birbirinden çekici grafik, içerik ve tasarımlarıyla sayısız
bilgisayar oyunu ve web siteleri genç kullanıcıları kendilerine bir mıknatıs gibi
çekmekte ve onları ekran başına kilitlemektedir. Bununla birlikte boyutları kibrit kutusu
ve okul tahtası arasında değişen dijital pencereler tarafından saatlerce hipnotize edilen
gençlerimiz ne yazık ki giderek daha az kitap okumaktadırlar. Bilgi çağını bilgisizce
yaşayan, zamanlarının büyük bir bölümünü sanal ortamlarda geçiren ve kendilerine
yarınlarımızı teslim edeceğimiz genç nesli bu bağımlılıktan kurtarmak ve tekrar
okumaya sevk etmek akademisyenler, araştırmacılar, öğretmenler, anne ve babalar
olarak hepimize düşen bir görevdir. Bu çalışmanın amacı konu ile ilgili yapılan yeni
araştırmaları okur ile paylaşmak ve toplumun kültür düzeyini arttırmak amacıyla genç
kuşağa okumayı sevdirmek için yapılabilecekleri tartışmaktır. Makalenin sonunda
okuma alışkanlığının kazandırılması konusunda yapılmasında fayda görülenlerle ilgili
öneriler yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 1 |