The aim of this study is to find out the relation of the fifth class students’ success on performance works and the rate of their family support It is also pointed out that the fifth class’ students’ parents participation in educational works is affected by such factors as social economic level age sex job relation with the child educational situation or not and whether that of support has an important effect on their success rate It is also searched the views of fifth class’ teachers and parents on parent participation experiences through this process performance works and the duration of this by means of the this study On the quantitative data it is studied with 297 fifth class’ parents and their class teachers differing in social economic level in six schools of Mersin Tarsus; thus the rate of their involvement is found by family involvement questionnaire and the social economic level is indicated by a questionnaire The relation between the students’ performance scores of Turkish Maths Science and Social Science and family involvement is compared On the qualitative point it is interviewed with eight volunteer class teachers and 16 parents based on family involvement scale results The conclusion of the study is that 100 of parents 33 7 has a low rate of involvement 108 of parents 36 4 has a mediocre rate of involvement and 89 of parents 30 has a high rate and there is an acceptable and meaningful relation between the scores of Maths Turkish Science Social Science obtained by the result of family involvement scale and home based involvement scale The result of family involvement scale differs mainly from social economic rate On the solution of the interview content analysis technique is used The analysis of the qualitative data parents refer that performance works necessitate searching as parents they have responsibilities carrying out this and performance works usually have positive sides they give equal importance to the works of all lessons Teachers refer to the facts that they don’t give works that necessitate family support there are responsibilities concerning teachers students and parents performance works have effect on student success and mainly on positive sides Key words: Parent involvement Performance works school family cooperation
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim 5 sınıf öğrencilerinin performans görevi yapma başarıları ile ailelerinin katılımları arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır Bu temel amaç doğrultusunda İlköğretim 5 sınıf öğrenci velilerinin çocuklarının eğitim öğretim faaliyetlerine katılımlarının; sosyo ekonomik düzeye göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiştir Bu çalışmada ayrıca ilköğretim 5 sınıf öğretmenlerinin ve velilerinin aile katılımı aile katılım sürecinde yaşananlar performans görevleri performans görevlerini yapma sürecine ilişkin görüşleri araştırılmıştır Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla; Mersin ili Tarsus ilçesinde alt orta ve üst sosyo ekonomik düzeylerden 6 okulda çocukları 5 sınıfta okuyan 297 veli ve bu sınıflarda görev yapan 8 öğretmen ile çalışılmıştır Veri toplama araçları olarak; “Aile Katılım Ölçeği” “Sosyo Ekonomik Düzey Belirleme Anketi” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formları” kullanılmıştır Araştırma sonucunda velilerin 100’ünün 33 7 düşük katılım düzeyine 108’inin 36 4 orta katılım düzeyine ve 89’unun 30 yüksek katılım düzeyine sahip oldukları; Aile Katılım Ölçeği Puanları toplam ve ev temelli katılım alt ölçeği puanları ile alınan matematik Türkçe fen ve teknoloji ve sosyal bilgiler derslerinden alınan performans görevi notları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu ortaya çıkmıştır “Aile Katılım Ölçeği” puanları ile sosyo ekonomik düzey arasında anlamlı bir farklılaşmanın bulunduğu görülmüştür Nitel veriler analiz edildiğinde Veliler; performans görevinin araştırma gerektiren ödev olduğunu performans görevinin başarısında veli olarak bazı sorumlukları olduğunu performans görevinin çoğunlukla olumlu yanları olduğunu çocuklarının tüm derslerden aldıkları performans görevlerine eşit derecede önem verdiklerini belirtmişlerdir Öğretmenler aile yardımı gerektirecek ödev vermediklerini performans görevinin başarısında velinin öğretmenin ve öğrencinin birtakım sorumlulukları olduğunu performans görevinin öğrencinin başarısında katkısı olduğunu ve çoğunlukla olumlu yanları olduğunu belirtmişlerdir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 3 |