The purpose of this study was to invastigate psychological counselling and guidance students’ views about the effects of group guidance activities on their professional and personal development Participants for this study were third year students who attended group guidance activities lesson in psychological counselling and guidance department Qualitative data were collected by asking students to write the answers of five open ended questions in questionnaire Data were analysed by using a content analysis method Result showed that as a result of attending group guidance activities students enhanced their awareness of actions and skills used for conducting these activities understood the importance of these skills developed their confidence for using these skills understood their thoughts and feelings and expressed them changed some of their thoughts and behaviour got to know people and understood them and develop their communication skills The results were discussed in the light of significance of practice on students’ counselling skill development and their personal development Key Words: group guidance activities psychological counselling skills psychological counselling students
Bu araştırmanın amacı grup rehberliği etkinliklerine katılan PDR üçüncü sınıf
öğrencilerinin bu etkinliklere katılmanın mesleki ve kişisel gelişimlerine olan etkileri
konusundaki görüşlerini incelemektir. Araştırma grubu Grup Rehberliği Etkinlikleri
dersi kapsamında 11 hafta boyunca grup rehberliği etkinliklerine katılan 87 psikolojik
danışma ve rehberlik bölümü üçüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada
nitel veriler önceden hazırlanmış beş açık uçlu soruya öğrencilerin yazarak yanıt
vermeleri yoluyla toplanmıştır. Bu verilerin içerik analizi yöntemiyle analizi sonucunda
grup rehberliği etkinliklerine katılan öğrencilerin bu etkinlikleri yürütürken kullanılan
eylem ve becerileri fark etme, önemini anlama, becerileri kullanma konusunda güven ve
gelişim gösterdikleri, duygu ve düşüncelerini fark etme ve ifade etme, bazı düşünce ve
davranışlarını değiştirme, insanları tanıma ve anlama, iletişim becerilerini geliştirme
gibi sonuçlar elde ettikleri ortaya çıkmıştır. Bu bulgular psikolojik danışma eğitiminde
uygulamaya yönelik derslerin ve çalışmaların öğrencilerin psikolojik danışma becerileri
ve kişisel gelişimleri açısından oldukça önemli olduğu yönündeki görüşler
doğrultusunda tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2011 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 20 Issue: 3 |