Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 28 Issue: 2, 71 - 82, 15.10.2019
https://doi.org/10.35379/cusosbil.561184

Abstract

References

  • Bach, C.P.E. (1949). Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments. Translated and edited by William J. Mitchell. New York and London: W.W. Norton & Company, Inc.Bartel, D. (1997). Musica Poetica, Musical-Rhetorical figures in German Baroque Music, Lincoln: University of Nebraska Press.Cano, R.L. 1998. “Musica poetica-esthesica Musica: the Baroque musical rhetoric theory as aesthesic trace”; actas del Sixth International Congress on Musical Signification; Aixen-Provence (Aix-en-Provence, 1-5 december 1998): University of Provence and University of Helsinki (forthcoming).Kirkendale, U. (1980). The Source for Bach's Musical Offering: the Institutio oratoria of Quintilian. Journal of the American Musicological Society, 33(1): 88-141.

JOHANN SEBASTIAN BACH (BWV 1056) FA MİNOR PİYANO KONÇERTOSU’NDAKİ LARGO BÖLÜMÜNE MÜZİKAL-RETORİK YAKLAŞIMLAR

Year 2019, Volume: 28 Issue: 2, 71 - 82, 15.10.2019
https://doi.org/10.35379/cusosbil.561184

Abstract

Bu makalede, Johann Sebastian Bach’ın Fa minör
(BWV 1056) Piyano Konçertosu’ndaki Largo bölümü, müzikal-retorik ilkeleri
doğrultusunda analiz edilmiştir. Makalenin ilk aşamasında müzikal-retorik anlayış
ilkeler sunularak bunların müzik ile olan etkileşimi üzerine bilgiler verilecektir.
Devamındaki aşamada ise konçertonun Largo bölümü, araştırmaya konu edinilen
yaklaşım çerçevesinde analiz edilecek ve eserin belirli noktalarına dair
çıkarımlar sunulacaktır. Konçertonun Largo
bölümünün bu tarz bir çözümleme perspektifi ile ele alınması, J.S.Bach ve müziğinin
retorik yaklaşım ile yakından ilişkili olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Bestecinin
Largo bölümüne ait yaratı süreci ve
konçertodaki etkileşimi ile buna bağlı çıkarımlara verileceğinden, piyanistik
yorumlama (enterpretasyon) ve performansa katkı sağlayabileceği düşünülmektedir

References

  • Bach, C.P.E. (1949). Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments. Translated and edited by William J. Mitchell. New York and London: W.W. Norton & Company, Inc.Bartel, D. (1997). Musica Poetica, Musical-Rhetorical figures in German Baroque Music, Lincoln: University of Nebraska Press.Cano, R.L. 1998. “Musica poetica-esthesica Musica: the Baroque musical rhetoric theory as aesthesic trace”; actas del Sixth International Congress on Musical Signification; Aixen-Provence (Aix-en-Provence, 1-5 december 1998): University of Provence and University of Helsinki (forthcoming).Kirkendale, U. (1980). The Source for Bach's Musical Offering: the Institutio oratoria of Quintilian. Journal of the American Musicological Society, 33(1): 88-141.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ulviyye Güler 0000-0003-1656-9886

Publication Date October 15, 2019
Submission Date May 7, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 28 Issue: 2

Cite

APA Güler, U. (2019). JOHANN SEBASTIAN BACH (BWV 1056) FA MİNOR PİYANO KONÇERTOSU’NDAKİ LARGO BÖLÜMÜNE MÜZİKAL-RETORİK YAKLAŞIMLAR. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(2), 71-82. https://doi.org/10.35379/cusosbil.561184