Today,
although various advances have been made to overcome the problem of gender
discrimination and glass ceiling, it is seen that these problems persist in
high rates in practice. Gender discrimination can occur both in the private
sector and in public institutions. One of these institutions is educational
institutions. It is seen that women come to management positions at very low
rates comparing to men. In this study, it is aimed to reveal the artificial
barriers that create the perception of women teachers' access to the management
position and the perception of being unsuccessful in the management. Content
analysis, a qualitative research method was used as a method, frequency and
category analysis techniques were applied in order for analysis. In accordance
with, 399 comments in a social media network were categorized in terms of their
frequency. According to the results of the analysis, it was seen that women
failed to manage due to reasons such as being egoist, acting with emotions,
being emotional, capricious, complex, polite, soft, thoughtful ”.
Günümüzde cinsiyet
ayrımcılığı ve cam tavan problemini aşmaya yönelik çeşitli ilerlemeler
sağlanmasına rağmen pratikte bu problemlerin yüksek oranlarda devam ettikleri
görülmektedir. Cinsiyet ayrımcılığı gerek özel sektörde gerekse de kamu
kurumlarında ortaya çıkabilmektedir. Bu kurumlardan biri de eğitim kurumlarıdır.
Kadınların erkeklere göre çok düşük oranlarda idarecilik pozisyonlarına
geldikleri görülmektedir. Bu çalışmada, kadın öğretmenlerin idarecilik
pozisyonuna erişimi ve idarecilik konusunda başarısız görülme algısını yaratan yapay
engellerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Çalışmada nitel bir araştırma yöntemi olan içerik analizi yapılmış,
sıklık ve kategori analiz teknikleri kullanılmıştır. Bu doğrultuda bir sosyal
medya ağında yer alan 399 yorum sıklık durumlarına göre kategoriye ayrılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre kadınların “egolu olmaları, duygularıyla hareket
etmeleri, duygusal, kaprisli, kompleksli, kibar, yumuşak, düşünceli olmaları” gibi
nedenlerden dolayı idarecilik yapmada başarısız oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2020 |
Submission Date | September 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 29 Issue: 3 |