Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin problem çözme algıları ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amacı ile yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeline göre tasarlanmıştır Araştırmanın örneklemini, Adıyaman ili merkez ilçede iki devlet okulunda altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflara devam eden toplam 430 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak sırası ile Öğrenci Bilgi Formu ve Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Veriler nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiş olup betimsel istatistik, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi, Pearson çarpım moment korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin, problem çözme algılarının düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, problem çözme algıları ile matematik başarıları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This study was conducted to reveal the relationship between secondary school students' problem solving perceptions and their mathematics achievement. The research was designed according to the correlational survey and causal comparison model. The sample of the study consists of 430 secondary school students attending sixth, seventh and eighth grades in two state schools in the central district of Adıyaman. In the research, Student Information Form and Problem Solving Inventory for Children were used as data collection tools, respectively. The data were analyzed using quantitative methods and descriptive statistics, independent groups t test, one-way variance (ANOVA) analysis, pearson product moment correlation analysis and multiple linear regression analysis were used. In the study, it was concluded that the problem solving perception levels of the students were at a moderate level. In addition, it was concluded that there is a positive and significant relationship between problem solving perceptions and mathematics achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Submission Date | March 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 30 Issue: 2 |