This research was conducted in order to examine the current situation of persons with disabilities who have passed the age of compulsory education. The research was planned according to the case study pattern, which is one of the qualitative research methods. The research was conducted on seven families with adult children with disabilities on a voluntary basis. The data of the study were collected by interview technique and semi-structured interview form was used in the research. The obtained data were evaluated by content and descriptive analysis. As a result of the research this study reviews that persons with disabilities have moderate and severe disability degrees and received services from a university-affiliated educational rehabilitation center in the past; families have problems about accessibility and food during their children's education life; and the education of their children contributes to the academic, daily life and social skills of their children. In addition, all families are concerned about the future of their children, so they demand to establish nursing homes for persons with disabilities and they point out the need for an intensive lifelong education for their children with disabilities, they also state that it is important to organize social activities that their children can participate in comfortably.
Education Special Education Handicapped Individuals Family Education Special Education Handicapped Individuals
Bu araştırma zorunlu eğitim çağını geçmiş olan engelli bireylerin günümüzdeki durumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre planlanmıştır. Araştırma gönüllük esasına göre engelli yetişkin çocuğu olan yedi aile üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri görüşme tekniği ile toplanmış ve araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; engelli bireylerin, engel derecelerinin orta ve ağır seviyede olduğu, geçmişte engelli bireylerin tümünün üniversiteye bağlı eğitim-rehabilitasyon merkezinden hizmet aldıkları, ailelerin çocuklarının eğitim süreçlerinde erişilebilirlik ve yemek hizmetlerinde sorun yaşadıkları, alınan eğitimin çocukların akademik, günlük yaşam ve sosyal becerilerine katkı sağladığı bulunmuştur. Ayrıca araştırmada tüm ailelerin çocuklarının geleceklerinden kaygı duydukları, bundan dolayı engelli bireylere yönelik bakım evlerinin kurulmasını istedikleri, engelli çocuklarının eğitimlerinin yaşam boyu yoğun bir şekilde devam etmesi gerekliliğine dikkat çektikleri ve çocuklarının rahatça katılabilecekleri sosyal etkinlikler düzenlenmesinin de önemli olduğunu ifade ettikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2022 |
Submission Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 31 Issue: 2 |