Tarih araştırmaları, köklü bir geçmişe sahip olan Türkçe öğretiminin hem bugünün değerlendirilmesine hem de geleceğinin tartışılmasına zemin hazırlamaktadır. Türkçe öğretim tarihi; genellikle öğretim programları, ders kitapları ve belli başlı eğitimcilerin görüşleri temel alınarak incelenmektedir. Bunların yanı sıra haber değeri taşıyan olaylara ilişkin bilgi içeren gazeteler de Türkçe öğretiminin tarihinin aydınlatılmasında önemli bir kaynak niteliği taşımaktadır. Bir kentteki sorun ve gelişmelere odaklanan yerel gazetelerde Türkçe öğretimiyle ilgili çeşitli haberler yer alabilmektedir. Bu bağlamda Türkiye’nin en eski yerel gazetesi olan Yeni Adana gazetesi, Türkçe öğretim tarihi açısından incelenebilecek bir kaynaktır. Bu çalışmada 1938-1955 yılları arasında Yeni Adana gazetesinde yayımlanmış Türkçe öğretimiyle ilgili haberleri belirlemek ve tematik olarak sınıflandırmak amaçlanmıştır. Nitel modeldeki bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmış, veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışmada halka Türkçe öğretimi, okuma eğitimi, ders kitapları, sosyal etkinlikler, Türkçe öğretmenleri ve diğer konularla ilgili doksan bir haber tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, günümüz Türkçe öğretiminin tarihsel bir yaklaşımla kapsamlı bir biçimde değerlendirilebilmesine olanak sunmaktadır.
History studies prepare the ground for both the evaluation of the present and the discussion of the future of Turkish language teaching, which has a deep-rooted history. History of Turkish teaching; It is generally examined on the basis of curricula, textbooks and the views of major educators. In addition to these, newspapers containing information about newsworthy events are also an important source for illuminating the history of Turkish teaching. Local newspapers that focus on the problems and developments in a city may include various news about teaching Turkish. In this context, Yeni Adana newspaper, Turkey's oldest local newspaper, is a source that can be examined in terms of the history of Turkish language teaching. In this study, it is aimed to identify and thematically classify the news about Turkish language teaching published in Yeni Adana newspaper from 1938 to 1955. In this qualitative study, the document analysis method was used, and the data were analyzed by the content analysis technique. In the study, 91 news items related to teaching Turkish to the public, reading education, textbooks, social activities, Turkish teachers and other topics were identified. The results of the study allow a comprehensive evaluation of today's Turkish language teaching with a historical approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2023 |
Submission Date | December 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 32 Issue: 1 |