ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜR TURİZMİ ALGILARI: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİNE FARKLI ŞEHİRLERDEN GELEN ÖĞRENCİLER ÜZERİNE BİR UYGULAMA
Yıl 2021,
Sayı: 6, 1 - 32, 30.06.2021
Mehmet Erkem
,
Neslihan Serçeoğlu
Öz
Kültür turizmi kavramı, insanların farklı yerlerdeki farklı değerleri (soyut ve somut) tanıma ve bu değerleri yerinde görme isteğinden ortaya çıkmıştır. Bir yerleşim yerinin veya bir şehrin sahip olduğu kültürel özelliklerin ve kültürel mirasın açığa çıkartılıp herkesçe bilinir hale getirilerek doğru bir şekilde pazarlanması, başta o şehir olmak üzere beraberinde bütün ülkeye maddi ve manevi katkılar sağlamaktadır. Bu yüzden kültür turizmi giderek önem kazanmaktadır. Bununla beraber kültür turizminin gelişmesi demek aynı zamanda kültürel değerlerin korunmasını ve geleceğe aktarılmasını da sağlamak demektir. Ancak bütün bunların gerçekleşmesi, öncelikle sahip olunan kültürel değerlerin farkına varılması ve onlara sahip çıkılmasıyla gerçekleşmektedir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı Ağrı iline yükseköğrenim görmek için il dışından gelen öğrencilerin Ağrı ilinin kültürel özelliklerinin ne derece farkında olduklarını görmek ve Ağrı ilinin kültürel potansiyelinin daha önce Ağrı'yı hiç ziyaret etmemiş olan üniversite öğrencileri tarafından nasıl algılandığını tespit etmektir. Bu amaçla, farklı şehirlerden gelerek Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrencilerden toplanan veriler SPSS 21 programında t-testi ve varyans (Tek Yönlü ANOVA) analizine tabi tutulmuştur. Öğrencilerin kültür turizmi hakkındaki algıları ile ilgili değişkenler arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Kaynakça
- Aklanoğlu, F. (2010). Geleneksel Yerleşmelerde Kültür Turizmi: Beypazarı Örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (2), 125-136.
- Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2007). Bir Sosyal Sabit Sermaye Olarak Kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6 (20), 1-11.
- Alaeddinoğlu, F. ve Yıldız, M. Z. (2007). Türkiye'de Kültür Turizmi ve Algılanışı. ICANAS, (21-33). Ankara.
- Altunel, M. C. ve Kahraman, N. (2012). Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: İstanbul Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), 7-18.
,
Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Geliştirilmiş 7. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık
- Başol, G. (2008). “Bilimsel Araştırma Süreci ve Yöntem”. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Belli, G. ve Belli, O. (2018). Ağrı Geleneksel Mutfak Kültürü ve Yemekleri (1. b.). T.C. Ağrı Valiliği.
- Çalışkan, U. ve Elyıldırım, G. (2015). Misafirlerin Gözünden TRA2 Turizmi. T.C. Serhat Kalkınma Ajansı. Kasım 10, 2019 tarihinde https: //www.serka.gov.tr/dokumanflipbook/misafirlerin-gozunden-tra2-turizmi/230 adresinden alındı.
- Emekli, G. (2006). Coğrafya, Kültür ve Turizm: Kültürel Turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
- Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji Bilimsel araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum (1. b.). Ankara: Erk Yayınları.
- Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletişim (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.
- Karabulut, K. ve Köksal, Y. (2018). "Ağrı İlinin Turizm Potansiyeli ve Turizmi Geliştirmeye Yönelik Çözüm Önerileri". K. Karabulut (Dü.) içinde, Ağrı İlinin Sosyo-Ekonomik Profili (205-227). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (AİÇÜ) Yayınları.
- Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Tezleri (3. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kaya, F. ve Karataş, F. (2014). "Bayezid (Ağrı) Vilayeti Sıhhi ve İçtimai Coğrafyası". Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(30), 158-180.
- Kırcaali-İftar, G. (1999). Bilim ve Araştırma. A. A. Bir (Ed.) içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (1-10). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1081.
- Kocaman, S. ve Kaya, F. (2014). Ağrı İlinin Turizm Coğrafyası (1. b.). Erzurum.
- M. Uygur, S. ve Baykan, E. (2007). Kültür Turizmi ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
- Mccain, G. ve Ray, N.M. (2003) Legacy tourism: the search for personel meaning in heritage travel, Tourism Management, 24, 713-717.
- OECD (2009). The impact of culture on tourism. Paris: OECD
- Oğuz, E. S. (2011). Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 28(2), 125.
- Özgüç, N. (2003). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler (4. b.). Çantay Kitabevi.
- Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi. Ankara: ANI Yayıncılık.
- SERKA. (2012). Ağrı Turizm Keşif Rehberi. T.C. Serhat Kalkınma Ajansı.
- SERKA. (2019). TRA2 Bölgesi Yöresel Ürün Pazarlama Stratejileri. Kars, Türkiye. Ocak 5, 2020 tarihinde alındı.
- Spencer-Oatey, H. (2012) What is culture? A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts. Available at GlobalPAD Open House, p. 1-21.
Türk Dil Kurumu. (2019). Mayıs 14, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https: //sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). Mart 17, 2020 tarihinde Adrese Dayalı Nüfus Sistemi: http: //www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 adresinden alındı.
- Uca Özer, S. (2010). Şehir Turizmi ve Kültür: Yabancı Turistlerin Kültürel Bir Destinasyon Olarak İstanbul'u Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- UNWTO (2020). World Tourism Barometer (Statistical Annex) 8(2). United Nations World Tourism Organization. Mayıs 12, 2020 tarihinde https: //webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-05/UNWTO_Barom20_02_May_Statistical_Annex_en_.pdf adresinden alındı.
- URL1: https: //www.topragizbiz.com/konular/agri-yoresi-giysileri-ve-folklor-halk-oyunlari.502/
- Üsküdar, Ş., Çakır, M. ve Temizkan, S. P. (2014). Yerli Turistlerin Eskişehir’in Kültür Turizmine İlişkin Algıları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 67-76.
- Yıldırım, C. (2000). Eski Türk İnançlarının İzleri ve Ağrı. Türk Dünyası Araştırmaları, (128), 175-184.
Yıl 2021,
Sayı: 6, 1 - 32, 30.06.2021
Mehmet Erkem
,
Neslihan Serçeoğlu
Kaynakça
- Aklanoğlu, F. (2010). Geleneksel Yerleşmelerde Kültür Turizmi: Beypazarı Örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (2), 125-136.
- Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2007). Bir Sosyal Sabit Sermaye Olarak Kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6 (20), 1-11.
- Alaeddinoğlu, F. ve Yıldız, M. Z. (2007). Türkiye'de Kültür Turizmi ve Algılanışı. ICANAS, (21-33). Ankara.
- Altunel, M. C. ve Kahraman, N. (2012). Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: İstanbul Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), 7-18.
,
Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Geliştirilmiş 7. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık
- Başol, G. (2008). “Bilimsel Araştırma Süreci ve Yöntem”. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Belli, G. ve Belli, O. (2018). Ağrı Geleneksel Mutfak Kültürü ve Yemekleri (1. b.). T.C. Ağrı Valiliği.
- Çalışkan, U. ve Elyıldırım, G. (2015). Misafirlerin Gözünden TRA2 Turizmi. T.C. Serhat Kalkınma Ajansı. Kasım 10, 2019 tarihinde https: //www.serka.gov.tr/dokumanflipbook/misafirlerin-gozunden-tra2-turizmi/230 adresinden alındı.
- Emekli, G. (2006). Coğrafya, Kültür ve Turizm: Kültürel Turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
- Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji Bilimsel araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum (1. b.). Ankara: Erk Yayınları.
- Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletişim (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.
- Karabulut, K. ve Köksal, Y. (2018). "Ağrı İlinin Turizm Potansiyeli ve Turizmi Geliştirmeye Yönelik Çözüm Önerileri". K. Karabulut (Dü.) içinde, Ağrı İlinin Sosyo-Ekonomik Profili (205-227). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (AİÇÜ) Yayınları.
- Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Tezleri (3. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kaya, F. ve Karataş, F. (2014). "Bayezid (Ağrı) Vilayeti Sıhhi ve İçtimai Coğrafyası". Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(30), 158-180.
- Kırcaali-İftar, G. (1999). Bilim ve Araştırma. A. A. Bir (Ed.) içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (1-10). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1081.
- Kocaman, S. ve Kaya, F. (2014). Ağrı İlinin Turizm Coğrafyası (1. b.). Erzurum.
- M. Uygur, S. ve Baykan, E. (2007). Kültür Turizmi ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
- Mccain, G. ve Ray, N.M. (2003) Legacy tourism: the search for personel meaning in heritage travel, Tourism Management, 24, 713-717.
- OECD (2009). The impact of culture on tourism. Paris: OECD
- Oğuz, E. S. (2011). Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 28(2), 125.
- Özgüç, N. (2003). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler (4. b.). Çantay Kitabevi.
- Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi. Ankara: ANI Yayıncılık.
- SERKA. (2012). Ağrı Turizm Keşif Rehberi. T.C. Serhat Kalkınma Ajansı.
- SERKA. (2019). TRA2 Bölgesi Yöresel Ürün Pazarlama Stratejileri. Kars, Türkiye. Ocak 5, 2020 tarihinde alındı.
- Spencer-Oatey, H. (2012) What is culture? A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts. Available at GlobalPAD Open House, p. 1-21.
Türk Dil Kurumu. (2019). Mayıs 14, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https: //sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). Mart 17, 2020 tarihinde Adrese Dayalı Nüfus Sistemi: http: //www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 adresinden alındı.
- Uca Özer, S. (2010). Şehir Turizmi ve Kültür: Yabancı Turistlerin Kültürel Bir Destinasyon Olarak İstanbul'u Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- UNWTO (2020). World Tourism Barometer (Statistical Annex) 8(2). United Nations World Tourism Organization. Mayıs 12, 2020 tarihinde https: //webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-05/UNWTO_Barom20_02_May_Statistical_Annex_en_.pdf adresinden alındı.
- URL1: https: //www.topragizbiz.com/konular/agri-yoresi-giysileri-ve-folklor-halk-oyunlari.502/
- Üsküdar, Ş., Çakır, M. ve Temizkan, S. P. (2014). Yerli Turistlerin Eskişehir’in Kültür Turizmine İlişkin Algıları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 67-76.
- Yıldırım, C. (2000). Eski Türk İnançlarının İzleri ve Ağrı. Türk Dünyası Araştırmaları, (128), 175-184.