Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Nesil Medya Takibi: Sosyal Dinleme Ve Etki Analizi

Yıl 2024, Sayı: 13, 54 - 64, 31.12.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1585371

Öz

Medya takibi, geleneksel izleme yöntemlerinden dijitalleşmeyle evrilen sosyal dinleme kavramına kadar geniş bir dönüşüm sürecinden geçmiştir. Bu çalışma, medya takibinin tarihsel evrimini analiz ederek sosyal dinleme pratiğinin medya ve pazarlama sektöründe nasıl öncü bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Sosyal dinleme, çevrimiçi platformlarda kullanıcıların görüş, eğilim ve etkileşimlerini gerçek zamanlı olarak takip ederek değerli içgörüler elde etmeyi mümkün kılar.
Ayrıca çalışma, sosyal dinlemede kullanılan araç ve teknolojilere de odaklanmaktadır. Özellikle doğal dil işleme (NLP), yapay zeka ve büyük veri gibi gelişmiş teknolojilerin sosyal medya platformlarından kapsamlı veri toplamayı ve analiz etmeyi nasıl mümkün kıldığını da ele almaktadır. Bu noktada veri toplama ve analiz süreçlerinin detaylandırılması sosyal dinlemenin etkinliğini artıran ana faktörleri anlamak açısından önemlidir. Ancak sosyal dinleme uygulamaları zorluklar ve sınırlamalarla da karşı karşıya olup veri güvenliği, gizlilik endişeleri ve analiz sonuçlarının doğruluğu gibi unsurlar uygulama sürecinde önemli birer engel teşkil etmektedir.
Medya izleme alanında etki analizi özellikle öne çıkan bir diğer kritik faktördür. Etki analizi, markaların ve kişilerin dijital dünyadaki itibarını ve sosyal etkileşimlerini ölçmek amacıyla geliştirilmiş bir yöntemdir. Bu analiz, markaların kullanıcı deneyimini iyileştirmelerine ve kriz yönetim stratejilerini optimize etmelerine de olanak tanır. Çalışmanın sonunda ise medya izlemede geleceğin trendleri ele alınmakta, sosyal dinleme ve etki analizinin gelecekte daha kişiselleştirilmiş, tahmine dayalı ve etik sorumluluklarla güçlendirilmiş bir yapı kazanacağı öngörülmektedir. Ayrıca çalışma, sosyal dinleme ve etki analizinin medya takip süreçlerinde sağladığı değerli içgörüleri vurgularken, araştırmacılar ve uygulayıcılar için yeni nesil medya takibi uygulamaları ve teknolojileri hakkında derinlemesine bir bakış sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Apuke, O. D., & Tunca, E. A. (2018). Social media and crisis management: A review and analysis of existing studies. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Banyongen, S. (2023). In the eye of the storm: Social media and crisis management. In Crisis Management-Principles, Roles and Application. IntechOpen.
  • Ben, L. (2022). What is social listening and why is it important?. https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/social-media-listening adresinden 9 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır. Bîră, M., Stroe, L., Buzoıanu, C., & Răducu, R. (2021). Hearing out your audiences: models, means, and practices for social media listening in PR. Strategica, 328-336.
  • Buzoianu, C., & Bîră, M. (2021). Using social media listening in crisis communication and management: new methods and practices for looking into crises. Sustainability, 13(23), 13015.
  • Carval, L. (2024). Social listening: Definition, strategies, and tools. https://mention.com/en/blog/social-listening/ adresinden 9 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Dhawan, V., & Zanini, N. (2014). Big data and social media analytics. https://www.repository.cam.ac.uk/handle/1810/354532 adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Donnelly, K. (2020). Decoding media ımpact: Insights, advice & recommendations. Media Impact Funders. Gillis, A.S. (2023). The impact of AI on social media. https://www.techtarget.com/whatis/feature/The-impact-of-AI-on-social-media adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Hanlon, A., & Jones, K. (2023). Ethical concerns about social media privacy policies: Do users have the ability to comprehend their consent actions?. Journal of Strategic Marketing, 1-18. www.rapitation.com. (2024).
  • Social Listening & Social Monitoring: What’s the Difference?. https://reputation.com/resources/articles/social-listening-vs-monitoring/#Difference adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kiely, T.J. (2024). How does AI in social listening and media monitoring work?. https://www.meltwater.com/en/blog/ai-in-social-listening-and-monitoring adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kumar, V., & Nanda, P. (2019). Social media to social media analytics: Ethical challenges. International Journal of Technoethics (IJT), 10(2), 57-70.
  • Lee, I. (2018). Social media analytics for enterprises: Typology, methods, and processes. Business Horizons, 61(2), 199-210.
  • Mohamed, A. (2023). Social listening and consumer ınsights: unveiling the power of online conversations. https://www.aimtechnologies.co/2023/06/08/social-listening-and-consumer-insights-unveiling-the-power-of-online-conversations/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Mohamed, A. (2024). Social media monitoring benefits: Enhancing brand reputation. https://www.aimtechnologies.co/2024/04/24/social-media-monitoring-benefits-enhancing-brand-reputation/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Okorie, G. N., Udeh, C. A., Adaga, E. M., DaraOjimba, O. D., & Oriekhoe, O. I. (2024). Ethical considerations in data collection and analysis: A review: Investigating ethical practices and challenges in modern data collection and analysis. International Journal of Applied Research in Social Sciences, 6(1), 1-22.
  • Perakakis, E., Mastorakis, G., & Kopanakis, I. (2019). Social media monitoring: An innovative intelligent approach. Designs, 3(2), 24.
  • Sadiku, M. N., Ashaolu, T. J., Ajayi-Majebi, A., & Musa, S. M. (2021). Artificial intelligence in social media. International Journal of Scientific Advances, 2(1), 15-20.
  • Sommariva, S., Bon, H. B., De Almeida, S., Mote, J., Brouwers, S., Sani, M., & Fol, N. (2023). Integrated analysis of online signals and insight generation about digital conversations on COVID-19 vaccines in Eastern and Southern Africa: A longitudinal analysis of social listening data. In BMC proceedings. 17(7), 7,London: BioMed Central.
  • Sommariva, S., Mote, J., Ballester Bon, H., Razafindraibe, H., Ratovozanany, D., Rasoamanana, V., ... & Sani, M. (2021). Social listening in Eastern and Southern Africa, a UNICEF risk communication and community engagement strategy to address the COVID-19 infodemic. Health security, 19(1), 57-64.
  • Westermann, A., & Forthmann, J. (2021). Social listening: a potential game changer in reputation management How big data analysis can contribute to understanding stakeholders' views on organisations. Corporate Communications: An International Journal, 26(1), 2-22.
  • Williams, J. (2024). Social media monitoring vs. social media listening. https://sproutsocial.com/insights/listening-vs-monitoring/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.khoros.com (2023). Social listening vs. social monitoring: Key differences. https://khoros.com/blog/social-monitoring-vs-listening adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.palowise.ai. (2024). 21 key social listening statistics every marketer should know. https://www.palowise.ai/blog/social-listening/social-listening-statistics/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.tanbourit.com, (2024). The future of media monitoring: emerging technologies and trends. https://tanbourit.com/the-future-of-media-monitoring-emerging-technologies-and-trends/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.thesilab.com (2024). State of social listening 2023. https://www.thesilab.com/state-of-social-listening/2023 adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Zachlod, C., & Peter, M. K. (2021). The social media monitoring process and its role in social media strategy development. In Digital Marketing & eCommerce Conference (pp. 144-152). Cham: Springer International Publishing.
  • Zachlod, C., Samuel, O., Ochsner, A., & Werthmüller, S. (2022). Analytics of social media data–State of characteristics and application. Journal of Business Research, 144, 1064-1076.
  • Zhang, B., & Vos, M. (2014). Social media monitoring: Aims, methods, and challenges for international companies. Corporate Communications: An International Journal, 19(4), 371-383.
  • Zivkovic, M. (2024). What's the difference between social listening and social monitoring in PR?. https://prowly.com/magazine/social-listening-vs-social-monitoring/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.

New Generation Media Monitoring: Social Listening and Impact Analysis

Yıl 2024, Sayı: 13, 54 - 64, 31.12.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1585371

Öz

Media monitoring has gone through a wide transformation process, from traditional monitoring methods to the concept of social listening evolving with digitalization. This study analyzes the historical evolution of media monitoring, revealing how the practice of social listening plays a leading role in the media and marketing industry. Social listening makes it possible to gain valuable insights by tracking users' opinions, trends, and interactions on online platforms in real time.
The study also focuses on the tools and technologies used in social listening. It also addresses how advanced technologies, particularly natural language processing (NLP), artificial intelligence, and big data, make it possible to collect and analyze comprehensive data from social media platforms. At this point, detailing the data collection and analysis processes is important to understand the main factors that increase the effectiveness of social listening. However, social listening applications also face challenges and limitations, and factors such as data security, privacy concerns and accuracy of analysis results pose significant obstacles to the implementation process.
Impact analysis is another critical factor that stands out particularly in the field of media monitoring. Impact analysis is a method developed to measure the reputation and social interactions of brands and people in the digital world. This analysis also allows brands to improve user experience and optimize crisis management strategies. At the end of the study, future trends in media monitoring are discussed, and it is predicted that social listening and impact analysis will gain a more personalized, predictive and strengthened structure with ethical responsibilities in the future. In addition, the study aims to provide an in-depth look at new generation media monitoring applications and technologies for researchers and practitioners, while highlighting the valuable insights that social listening and impact analysis provide in media monitoring processes.

Kaynakça

  • Apuke, O. D., & Tunca, E. A. (2018). Social media and crisis management: A review and analysis of existing studies. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 199-215.
  • Banyongen, S. (2023). In the eye of the storm: Social media and crisis management. In Crisis Management-Principles, Roles and Application. IntechOpen.
  • Ben, L. (2022). What is social listening and why is it important?. https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/social-media-listening adresinden 9 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır. Bîră, M., Stroe, L., Buzoıanu, C., & Răducu, R. (2021). Hearing out your audiences: models, means, and practices for social media listening in PR. Strategica, 328-336.
  • Buzoianu, C., & Bîră, M. (2021). Using social media listening in crisis communication and management: new methods and practices for looking into crises. Sustainability, 13(23), 13015.
  • Carval, L. (2024). Social listening: Definition, strategies, and tools. https://mention.com/en/blog/social-listening/ adresinden 9 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Dhawan, V., & Zanini, N. (2014). Big data and social media analytics. https://www.repository.cam.ac.uk/handle/1810/354532 adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Donnelly, K. (2020). Decoding media ımpact: Insights, advice & recommendations. Media Impact Funders. Gillis, A.S. (2023). The impact of AI on social media. https://www.techtarget.com/whatis/feature/The-impact-of-AI-on-social-media adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Hanlon, A., & Jones, K. (2023). Ethical concerns about social media privacy policies: Do users have the ability to comprehend their consent actions?. Journal of Strategic Marketing, 1-18. www.rapitation.com. (2024).
  • Social Listening & Social Monitoring: What’s the Difference?. https://reputation.com/resources/articles/social-listening-vs-monitoring/#Difference adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kiely, T.J. (2024). How does AI in social listening and media monitoring work?. https://www.meltwater.com/en/blog/ai-in-social-listening-and-monitoring adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kumar, V., & Nanda, P. (2019). Social media to social media analytics: Ethical challenges. International Journal of Technoethics (IJT), 10(2), 57-70.
  • Lee, I. (2018). Social media analytics for enterprises: Typology, methods, and processes. Business Horizons, 61(2), 199-210.
  • Mohamed, A. (2023). Social listening and consumer ınsights: unveiling the power of online conversations. https://www.aimtechnologies.co/2023/06/08/social-listening-and-consumer-insights-unveiling-the-power-of-online-conversations/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Mohamed, A. (2024). Social media monitoring benefits: Enhancing brand reputation. https://www.aimtechnologies.co/2024/04/24/social-media-monitoring-benefits-enhancing-brand-reputation/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Okorie, G. N., Udeh, C. A., Adaga, E. M., DaraOjimba, O. D., & Oriekhoe, O. I. (2024). Ethical considerations in data collection and analysis: A review: Investigating ethical practices and challenges in modern data collection and analysis. International Journal of Applied Research in Social Sciences, 6(1), 1-22.
  • Perakakis, E., Mastorakis, G., & Kopanakis, I. (2019). Social media monitoring: An innovative intelligent approach. Designs, 3(2), 24.
  • Sadiku, M. N., Ashaolu, T. J., Ajayi-Majebi, A., & Musa, S. M. (2021). Artificial intelligence in social media. International Journal of Scientific Advances, 2(1), 15-20.
  • Sommariva, S., Bon, H. B., De Almeida, S., Mote, J., Brouwers, S., Sani, M., & Fol, N. (2023). Integrated analysis of online signals and insight generation about digital conversations on COVID-19 vaccines in Eastern and Southern Africa: A longitudinal analysis of social listening data. In BMC proceedings. 17(7), 7,London: BioMed Central.
  • Sommariva, S., Mote, J., Ballester Bon, H., Razafindraibe, H., Ratovozanany, D., Rasoamanana, V., ... & Sani, M. (2021). Social listening in Eastern and Southern Africa, a UNICEF risk communication and community engagement strategy to address the COVID-19 infodemic. Health security, 19(1), 57-64.
  • Westermann, A., & Forthmann, J. (2021). Social listening: a potential game changer in reputation management How big data analysis can contribute to understanding stakeholders' views on organisations. Corporate Communications: An International Journal, 26(1), 2-22.
  • Williams, J. (2024). Social media monitoring vs. social media listening. https://sproutsocial.com/insights/listening-vs-monitoring/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.khoros.com (2023). Social listening vs. social monitoring: Key differences. https://khoros.com/blog/social-monitoring-vs-listening adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.palowise.ai. (2024). 21 key social listening statistics every marketer should know. https://www.palowise.ai/blog/social-listening/social-listening-statistics/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.tanbourit.com, (2024). The future of media monitoring: emerging technologies and trends. https://tanbourit.com/the-future-of-media-monitoring-emerging-technologies-and-trends/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • www.thesilab.com (2024). State of social listening 2023. https://www.thesilab.com/state-of-social-listening/2023 adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Zachlod, C., & Peter, M. K. (2021). The social media monitoring process and its role in social media strategy development. In Digital Marketing & eCommerce Conference (pp. 144-152). Cham: Springer International Publishing.
  • Zachlod, C., Samuel, O., Ochsner, A., & Werthmüller, S. (2022). Analytics of social media data–State of characteristics and application. Journal of Business Research, 144, 1064-1076.
  • Zhang, B., & Vos, M. (2014). Social media monitoring: Aims, methods, and challenges for international companies. Corporate Communications: An International Journal, 19(4), 371-383.
  • Zivkovic, M. (2024). What's the difference between social listening and social monitoring in PR?. https://prowly.com/magazine/social-listening-vs-social-monitoring/ adresinden 7 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Mehmet Erhan Summak 0000-0002-1678-0609

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Summak, M. E. (2024). Yeni Nesil Medya Takibi: Sosyal Dinleme Ve Etki Analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(13), 54-64. https://doi.org/10.58455/cutsad.1585371

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.