BibTex RIS Cite

Liderlik Kapasitesi: Okul Yöneticilerinin Sosyal Sorumluluk Davranışlarının Belirlenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 60 - 74, 01.03.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin sosyal sorumluluk davranışlarını belirleyip incelemektir.Çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiş, çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimumçeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Katılımcılar 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankarailinde, görev yapan toplam 11 okul müdürüdür. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış veveriler, nitel veri çözümleme tekniklerinden betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; okulmüdürlerinin sosyal sorumluluk kapsamında yürüttüğü faaliyetlerin kamu erki tarafından başlatılan projelerlesınırlı kaldığı, yenilikçi projeler geliştiremedikleri, topluma ait normların iletilmesinde ve yansıtılmasında pasifkaldıkları, çevreleriyle iletişimde bilgi teknolojilerini yeterli düzeyde kullandıkları, sosyal bilimlerebaşvurularının sınırlı ve dar bir seviyede kaldığı, genel olarak okulun çevresine ait kültürel yapıyı tanıdıkları veilgili oldukları, toplumun sorunları için çaba gösterdikleri, ancak bunun bilgi temelli olmayan etkinliklerleyürütüldüğü görülmektedir

Leadership Capacity: A Qualitative Research For Determining Social Responsibility Behaviors Of School Administrators

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 60 - 74, 01.03.2015

Abstract

The Aim of this research is to determine social responsibility behaviours of school administrators andreview them. In this research qualitative research methods are maintained and working group is established bymaximum variation sampling which is one of the purposive sampling methods. Participants are 11 schooladministrators that working in Ankara during Spring semester of 2013-2014 school year. Data were collected bysemi structured interview form and analyzed by descriptive analyze which is one of the qualitative dataanalyzing methods.At the end of this research;social responsibility activities that implemented by schooladministrators are limited by the public authority,unable to develop innovative projects, being passive ondelivering and reflecting society’s norms, able to use information technologies in communication with theirenvironment, know generally the cultural structure of their surroundings and interested in it, efforts for society’sproblems, but these activities were perceived by non knowlegde based activities

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA28ST69PV
Journal Section Research Article
Authors

Nezahat Güçlü This is me

Eshabil Erdem Paksoy This is me

Sezgin Tetik This is me

Publication Date March 1, 2015
Submission Date March 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Güçlü, N., Paksoy, E. E., & Tetik, S. (2015). Liderlik Kapasitesi: Okul Yöneticilerinin Sosyal Sorumluluk Davranışlarının Belirlenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 60-74.

In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.