Öğretimsel liderlik, okul liderliğinin başarısı için bir dizi faaliyet ve süreçlerden oluşan yönetimin veliderliğin merkezindedir. Öğretimsel liderlik öğrenci ve yetişkin öğrenmesi, pedagoji ve öğretim programlarıkonusunda yüksek düzeyde bilgi ve anlama becerisi gerektirmektedir. Öğretimsel liderliğin amaçlarından biriside okulun akademik başarı düzeyinin istenilen ve hedeflenen seviyeye getirilebilmesi için çalışmalaryapılmasıdır. Akademik başarı için okul müdürlerinin uygun öğretimsel ortamı hazırlamaları, öğrenci başarısıiçin tüm paydaşları motive etmeleri ve onlarla işbirliği yapmaları gerekmektedir. Araştırmanın amacı ilk veortaokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarının öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeyleriarasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ileakademik iyimserlik arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmuştur
Instructional leadership is at the core of educational administration and leadership which contain aseries of activities and processes for school success. So it requires high level knowledge and skills in the fields ofstudent and adult learning, pedagogic and curriculum. One of the aims of instructional leadership is to struggleon moving the academic standing to the intended level. To achieve this, school principals should preparesuitable educational environment, motivate and cooperate with teachers and students’ parents. Aim of this studyis to examine the relationship between primary and secondary school principals’ instructional leadershipbehaviors and teachers’ perceptions of academic optimism. The results of the study show that there is ameaningful relationship between school principals’instructional leadership behaviors and teachers’ academicoptimism
Other ID | JA26NF45KS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Submission Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.