Bu çalışmanın temel amacı, bireyin hayatını olumsuz etkileyen okul devamsızlığının nedenlerini ve olası çözüm yollarını, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Nitel yaklaşımın kullanıldığı araştırmada, katılımcılara iki açık uçlu soru yöneltilmiştir. Uşak ilinde yer alan meslek liselerinde görev yapan 24 okul yöneticisinin (müdür ve müdür yardımcısı), bu liselerde görev yapan 8 rehber öğretmenin ve 20 meslek dersi öğretmeninin katıldığı araştırmada dokuz grup oluşturulmuş ve her grubun görüşleri alınmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, okul devamsızlığının en önemli nedeni, eğitim sisteminin kendisinden kaynaklanan nedenlerdir. Başlıca devamsızlık nedenlerinin, yönetmeliklerle öğrencilere sağlanan devamsızlık hakkı ve meslek liselerinin müfredatlarının ağır olmasından kaynaklandığı görülmüştür. Katılımcılara göre devamsızlığın çözümü için öncelikle ilgili yönetmelik ve müfredat programlarının yeniden düzenlenmesi gerekmektedir
The main purpose of this study is to determine the causes of school absenteeism which negatively affect the lives of individual sand possible solutions according to principles’ and teachers’’ opinions. In the research, which is used qualitative approach participants were asked two open-ended questions. The participants were 24 principles (directors and assistant director), 8 counselors and 20 teachers who work in vocational high schools in Uşak. In the research, nine groups were formed and the opinions of the groups were taken. According to research’s findings, the most important causes of school absenteeism were due to reasons of the education system itself in this kind of high schools. The heavy curricula of the vocational high schools and the right of absenteeism to students with regulations were found to be the major causes of absenteeism. According to participants, it is primarilynecessarytoreorganizetherelevantregulationsandcurriculatosolvetheabsenteeism
Other ID | JA95PS54PC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Submission Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.