BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TARAFINDAN HAZIRLANAN HİZMET İÇİ EĞİTİM ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 0 - 0, 01.12.2017

Abstract

Bu araştırmada, öğretmenlerin katıldıkları hizmet içi eğitim (HİE) çalışmalarının durumunu öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak belirlemek, öğretmenlere yönelik HİE çalışmalarını değerlendirmek ve geliştirmeye yönelik öneriler sunmak amaçlanmıştır. Tarama modelindeki bu araştırmada veriler, Kayıkçı (2011) tarafından geliştirilen “Hizmet İçi Eğitim Değerlendirme Ölçeği”nin yeniden geçerlik ve güvenirliği yapılarak elde edilmiştir. Ölçek, HİE ortamın elverişliği, HİE’in planlanması, HİE veren öğretim elemanlarının uygunluğu ve HİE’e ilişkin beklentilerin karşılanması olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır. Veriler SPSS 13 paket programı kullanılarak betimsel ve çözümleyici istatistikler yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın evrenini farklı hizmet bölgeleri dikkate alınarak belirlenen Antalya İli Merkez Konyaaltı, Kepez, Muratpaşa, Aksu ve Döşemealtı ilçe sınırları içerisinde yer alan farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip çevrelerde bulunan toplam 30 okulda (ilk-oratokul ve lise) görevli 8000 öğretmen araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmada seçkisiz küme örneklem yöntemiyle seçilen 461 öğretmene ölçek uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlere yönelik yapılan HİE çalışmalarının içerik, süre ve sayı bakımından yeterli düzeyde olmadığı, hizmet içi eğitimin planlanmasında öğretmenlerin ihtiyaçlarının dikkate alınmadığı, hizmet içi eğitim çalışmalarının öğrentenlere uygun olmayan yer ve zamanda yapıldığı saptanmıştır

THE VIEWS OF TEACHERS ON IN-SERVICE TRAINING STUDIES PREPARED BY THE MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION

Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 0 - 0, 01.12.2017

Abstract

In this study, it was aimed to determine the situation of in-service training activities that teachers attended based on the opinions of teachers and to make a proposal for evaluating and developing in-service training activities for teachers. In this survey in the survey model, data were collected using the "In-Service Training Assessment Scale" developed by Kayikci (2011), the scale of re-validation and reliability by the researchers is composed of 4 dimensions, the availability of inservice training, the planning of in-service training, the appropriateness of in-service training staff and the satisfaction of inservice training expectations. The data were analyzed using descriptive and analytical statistics using the SPSS 13 packet program. 8000 teachers working in a total of 30 schools (primary-oratory and high school) located in different socioeconomic levels within the boundaries of Antalya Konyaaltı, Kepez, Muratpaşa, Aksu and Döşemealtı districts, which are determined by taking into account the different service areas of the research universe, have created the universe of research. According to the results of the research, it was determined that the In-Service Training studies carried out for the teachers were not adequate in terms of content, duration and number and that the needs of the teachers were not taken into account in the planning of the in-service training

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA52NP57PU
Journal Section Research Article
Authors

Kemal Kayıkçı This is me

Ümran Turan This is me

Publication Date December 1, 2017
Submission Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Kayıkçı, K., & Turan, Ü. (2017). ÖĞRETMENLERİN MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TARAFINDAN HAZIRLANAN HİZMET İÇİ EĞİTİM ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2).

In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.