Bu araştırmada, 2018’de
gerçekleştirilen Cumhurbaşkanlığı seçimi ve genel seçimlere katılarak barajı
geçen Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP), Cumhuriyet Halk Partisi (CHP),
Halkların Demokratik Partisi (HDP), İyi Parti ve Milliyetçi Hareket Partisi’nin
(MHP) seçim bildirgelerinden hareketle eğitime yönelik görüşlerinin analizi
amaçlanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada alan yazından hareketle eğitim, eğitimin hedefleri,
müfredat, sınav sistemi, öğretmene ilişkin görüşler, seçmeli dersler bağlamında
gerekli incelemeler yapılmış; daha sonra söz konusu siyasi partilerin seçim
bildirgeleri bu bağlamda analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında AKP’nin
eğitimin içeriği ve kalitesini öncelediği, müfredatın güncellenmesine vurgu
yaptığını, öğretmenin niteliğini arttırmaya yönelik çalışmalar ve seçimlik
derslerin sayısını arttırarak bireylerin yeteneklerini ölçecek sınavlara
öncelik vereceklerine yönelik görüşleri ön plana çıkmaktadır. CHP’nin, nitelikli
ve parasız bir eğitimi hedeflediği, laik ve bilimsel bir müfredat bağlamında
cinsiyet ayrımcılığının olmadığı bir müfredatı vaat ettiği görülmektedir. CHP,
öğretmenlerin mesleki saygınlığını, sendikal haklarını ve ücret
iyileştirilmesini öne çıkartmaktadır. Seçimlik derslerin sayısının
arttırılması, sınav sisteminin ücretsiz olması diğer öne çıkan konulardır. HDP
ise parasız, bilimsel, anadilinde, ulaşılabilir, laik ve özgürlükçü eğitim
sistemini hedeflediği, ayrımcılığın olmadığı, özgürlükçü, çoğulcu bir müfredat
ve merkezi sınavların olmadığı bir sistem vaat etmektedir. İyi Parti; iyi
yönetişim çerçevesinde, sosyal diyalog ile eğitim politikalarının
belirlenmesini hedeflemektedir. Müfredatın güncellenmesi ve sınavların ücretsiz
olması, öğretmenin ücretinin iyileştirilmesini öne çıkarmaktadır. MHP’nin
eğitim sistemindeki hedefi Türk milletine mensubiyetin öne çıktığı bir eğitim
sistemidir. Müfredatın millî ve çağın gereklerine uygunluğu, üniversite
sınavının kaldırılması, öğretmen ücretinin iyileştirilmesi öne çıkan konular
arasındadır. Yapılan analizler sonucunda beş partinin bildirgelerinde eğitime
yönelik farklı bakış açılarına sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırma
sonunda birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Acceptance Date | November 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.